تولید زعفران کشور در سال جاری ۲۲ درصد افزایش یافته است

مسوولان در وزارت زراعت کشور اعلام کرده‌اند که در سال جاری میزان تولید زعفران ۲۲ درصد افزایش یافته که در مجموع به ۱۳ متریک تن می‌رسد.blank

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، امروز در کنفرانس خبری گفت که امسال ۳۱ هزار و ۲۲۰ جریب زمین در ۳۳ ولایت زعفران کشت شده که نزدیک به سیزده متریک تن، زعفران به دست آمده است. او گفت که امسال تولید زعفران در افغانستان ۲۲ درصد افزایش یافته است. آقای رستمی می‌گوید که میزان تولید زعفران در سال ۱۳۹۶ خورشیدی به ۱۰.۶ تن رسیده بود.

ولایت‌های هرات، فاریاب، قندهار، بلخ، سرپل و فراه به ترتیب بیش‌ترین میزان تولید زعفران را در سال جاری داشته‌اند.ژ

آقای رستمی می‌گوید که نزدیک به نود درصد محصولات زعفران به خارج از کشور صادر می‌شود. وی افزود درآمد زعفران‌‌کاران از فروش محصولات زعفران در بازارهای محلی حدود هفده میلیون دالر است و بیشتر از ۹۰ درصد زعفران به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

رستمی همچنان گفت این وزارت در سال جاری ۱۳۶ میلیون افغانی برای رشد سکتور زعفران سرمایه‌گذاری کرده که از جمله‌ی این سرمایه‌گذاری ۲۰۸۳ قطعه نمایشی زعفران توسط وزارت زراعت، دهقانان و برخی از موسسات در ۳۱ ولایت ایجاد شده‌اند.

او گفت که در سال جاری تحقیق بالای کشت و تولید زعفران به شکل گل‌خانه‌ای آن نیز به کمک کشور چین آغاز شده است. آقای رستمی افزود نتیجه تولید زعفران از طریق ایجاد گل‌خانه‌ها در ولایت‌های کابل، بامیان و دایکندی قناعت‌بخش بوده است.

هم‌چنین در جریان سال جاری بیش از صد پایه ماشین خشک‌کننده‌ی زعفران نیز به زعفران‌کاران در ۳۱ ولایت توزیع و در عین حال شش مرکز پروسس معیاری زعفران در ولایت‌های هرات و فاریاب ایجاد شده است.

در بخش آموزش و ظرفیت‌سازی نیز ۲۵ مکتب مزرعه دهقانی زعفران در ۳۳ ولایت کشور ایجاد شده و لابراتوار کنترول کیفیت زعفران هم در هرات تجهیز شده است.

مطالب مرتبط