وزارت صحت: نزدیک به دو هزار مورد تجاوز جنسی بر زنان در سه سال گذشته ثبت شده است

وزارت صحت عامه می‌گوید که در سه سال گذشته ۲۳ هزار قضیه خشونت علیه زنان در کشور ثبت شده است که ۱۶۱۶ مورد آن تجاوز جنسی بوده است.blank

فرزانه اکبری، رییس بخش جندر این وزارت امروز در یک نشست خبری گفت که از ۲۳ هزار قضیه خشونت علیه زنان، ۱۳ هزار آن خشونت‌های روانی، ۱۶۱۶ مورد آن تجاوز جنسی و باقی آن دیگر انواع خشونت‌ها علیه زنان بوده که در این وزارت ثبت شده است.

بانو اکبری افزود: « وزارت صحت عامه از سال ۲۰۱۵ به این‌سو مراکز حمایت از خانواده‌ها را در ولایات راه‌اندازی کرده که زنان قربانی خشونت در این مراکز مورد توجه قرار می‌گیرند و موارد خشونت‌ها نیز در همین مراکز ثبت شده است.»

اکبری همچنان باورهای سنتی و دیدگاه‌های ناپسند را از عوامل اصلی این خشونت‌ها خوانده بیان داشت که ۸۰ درصد زنان و ۷۲ فیصد مردان باور دارند که زنان در برخی موارد لت و کوب شوند.

اما وزارت امور زنان در این نشست از کاهش خشونت‌ها علیه زنان در سال جاری خبر داد. اسپوژمی وردک معین مسلکی این وزارت می‌گوید که رقم ثبت شده خشونت‌ها در این وزارت از ۶۸۰۰ مورد در سال گذشته به ۴۱۳۸ مورد در سال جاری کاهش یافته است.

بانو وردک تاکید کرد که برای محو خشونت علیه زنان نیاز است که همه برای کمرنگ ساختن دیدگاه‌های خشونت علیه زنان کار کنند و افزود که زنانی که قربانی این خشونت‌ها شده اند در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار دارند.

خشونت علیه زنان یک چالش جدی برای زنان در افغانستان خوانده شده که اکثر این خشونت‌ها از مناطق نا امن و زیر سلطه مخالفان مسلح گزارش می‌شود.

مطالب مرتبط