محمد رضا خوشک: گزراش رادیو آزادی پیرامون هرات کاملا بی اساس و مغایر با اخلاق ژورنالیستی است

نشر گزارشی مبنی بر تمویل ساخت یک شهرک هزاره نشین در منطقه موسوم به جبرییل ٬ خشم شماری از باشندگان شهر هرات، وکلای پارلمان و شورای ولایتی ولایت هرات ، دراین شهر را برانگیخت.10934576_921230457910587_370682049_n

به گزارش افق٬ محمد رضا خوشک وکیل مردم هرات در مجلس نماینده گان کشور در گفتگویی به افق  گفت: افزایش ساخت و ساز شهرک های مسکونی در هرات در نتیجه تلاش بخش خصوصی صورت گرفته و هیچ کشور خارجی در این زمینه،همکاری و دخیل نبوده است.
اخیرا رادیو آزادی گزارشی را به نشر رسانیده که در آن، گفته شده شهرک جبرییل در هرات با حمایت مالی ایران ساخته و این کشور، در تلاش است تا نفوذ فرهنگی و مذهبی خود را در هرات گسترش دهد.
این وکیل مردم هرات می گوید٬ که محتوای گزارش رادیو ازادی، کاملا نادرست است و مردم هرات از پیروان مذاهب مختلف، زندگی مسالمت آمیز و برادرانه ای دارند و سالهاست که با هم تعاملات نیکی ایجاد کرده و حتی رابطه خویشاوندی ایجاد کرده اند.
به گفته او، کشورهای دوست افغانستان اعم از ترکیه، هندوستان٬ایران، پاکستان،و امریکا و برخی کشورهای دیگر، برای رشد مسایل آموزشی و فرهنگی در افغانستان، سرمایه گذاری کرده و در تفاهم با دولت، در بسیاری از ولایت های کشور، مراکزی را ساخته اند.
نماینده هرات در پارلمان کشور می گوید که دولت افغانستان باید نظارت خود بر مراکزی که ایجاد می شوند را افزایش داده و همچنین از نشر گزارش هایی که باعث ایجاد کدورت میان اقوام با هم برادر در کشور می شود نیز جلوگیری کند.
آقای خوشک افزود نشر یکجانبه گزراش از سوی رادیو ازادی خلاف اخلاق روزنامه نگاری است چرا که هم حیثیت کار خبررسانی را زیر سوال می برند و هم ممکن است جنجالی را در کشوری که تازه از یک بحران عمیق داخلی رهایی یافته، دوباره تازه سازد.
نجیب الله محبی وکیل شورای ولایتی هرات نیز  نشر این گزراش یک جانبه  از سوی رادیو ازادی را بی اساس و بی ارزش خواند.

نماینده مردم در شورای ولایتی هرات تاگید کرد که  نفوذ ایران در بخش های از سطح ولایت هرات، قابل توجه است.

محبی می گوید که باشندگان جبرییل براساس اسناد معتبر دولتی با خرید یک نمره زمین،برای خود سر پناه ساخته است٬ وهیچ کشور از جمله ایران در ایجاد شهر  در جبریل  هرات نقش نداشته است.
نجیب الله محبی می افزاید ایران برخی مراکز فرهنگی و آموزشی را در شماری از ولایت های افغانستان ساخته است.

باید که تمام کمک ها و ایجاد مراکز فرهنکی باید با هماهنگی ارگان های دولتی افغانستان باشد.
آقای محبی گفت: “در جبرییل هرات یک کتابخانه وجود دارد بنام رسالت که بارها از مقام های محلی هرات خواسته ایم تا کنترل این مراکز را به دست بگیرند.”
به گفته او، ارگان های مسوول در هرات، در صورتی که اتهاماتی بر این مرکز وارد باشد، در این قسمت بی مسولیتی کرده و در کنترل فعالیت این مراکز، اقدامات لازم را انجام نداده اند.
او باردیگر از مقام های محلی هرات خواست تا در قسمت کنترل و نظارت از چنین مراکزی تلاش کنند و بهانه به دست کسانی ندهند که می خواهند میان اقوام باهم برادر در هرات، اختلاف ایجاد کنند.
محبی می گوید که وجود مشترکات مذهبی ساکنان جبرییل دلیلی بر وابستگی سیاسی شان به کشور ایران نیست بلکه در این ولایت، وابستگی های نژادی، فرهنگی برخی افراد، باعث نفوذ این درهرات شده است.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. هزاره ها هم افغان هستند و در هر جای افغانستان که بخواهند باید اجازه ساختن خانه و کاشانه را داشته باشند. اما متاءسفانه دخالت کشورهای همسایه در امور داخلی ما مردم هرات را مشکوک ساخته است و در چنین مواری احتیاط میکنند. خاصتآ در هرات یک تیمی از افرادی که از طرف ایران تمویل میشوند یک وبسایتی را بنام افغانپیپر ساخته اند که در آن همواره تلاش میکنند تا در بین مردم افغانستان تبعیض قومی و زبانی را شعله ور کنند و بطور متداوم بر ضد حکومت افغانستان تبلیغ کنند.