انتقاد مجلس از تلاش‌های جداگانه احزاب سیاسی برای گفت‌وگوهای صلح

این روزها چگونگی مذاکرات صلح با طالبان به موضوع داغ‌تر از کاسه آش مبدل شده است. در کنار حکومت وحدت ملی، امریکا و روسیه، احزاب و جریان‌های سیاسی کمیته‌های صلح را تشکیل داده و برای گفت‌وگو با طالبان آمادگی می‌گیرند.blank

تقلای احزاب و جریان‌های سیاسی که می‌خواهند از آدرس مردم با طالبان وارد مذاکره شوند با انتقاد تند اعضای مجلس نمایندگان روبرو شد. این نمایندگان می‌گویند، روند صلح وارد مرحله حساسی شده و ایجاب می‌کند در این مرحله، احزاب سیاسی و حکومت از آدرس مشخص وارد گفت‌وگوی‌های صلح با طالبان شوند.

نادرخان کتوازی، نماینده مردم پکتیکا در نشست علنی امروز مجلس گفت درحالی که موضوع صلح افغانستان در سطح جهانی داغ شده، اما احزاب سیاسی تلاش دارند تا در آوردن صلح و مذاکره با طالبان از دیگری پیشی بگیرند.

آقای کتوازی افزود، در صورتی که تلاش‌های جداگانه از سوی احزاب سیاسی و حکومت ادامه داشته باشد، صلح در کشور تامین نخواهد شد.

وی گفت: «ما باید برای صلح یک آدرس مشخص داشته باشیم و در آن احزاب سیاسی، جامعه مدنی و شخصیت‌های تاثیرگذار شامل باشد. با وجود این جزیره‌ها تلاش‌های صلح نتیجه نخواهد داد.»

غلام حسین ناصری، نماینده مردم میدان وردک گفت، صلح زمانی در کشور تامین خواهد شد که تمام نهادهای داخلی و خارجی دست به دست هم‌داده و به نمایندگی و به پرچم‌داری حکومت و نظام در میدان مذاکره با طرف‌های دخیل وارد شود.

وی تصریح کرد: «احزاب سیاسی بااین که داخل حکومت اند یک هیئت را برای گفت‌وگو با طالبان تعیین کردند، یک هیئت را هم حکومت تعیین کرده، بنا بر این طالبان با که مذاکره کند با حکومت، یا هیئت تعیین شده از سوی سه حزب.»

وی از احزاب سیاسی خواست، مصالح ملی را در نظر گرفته و در گفت‌وگوهای صلح با حکومت همکاری کنند.

همزمان با این تلاش‌ها شب گذشته رییس جمهورغنی، عمر داوودزی را طی فرمانی به عنوان رییس دبیرخانه شورای عالی صلح و نماینده خاص خود در امور منطقه‌ی برای اجماع صلح تعیین کرده است.

در همین حال برخی اعضای مجلس ابراز امیدواری می‌کنند که آقای داوودزی بتواند اجماع ملی و منطقه‌ی را در رابطه به صلح شکل دهد.

سید علی کاظمی نماینده مردم کابل گفت، هنوز اجماع ملی و منطقه‌ی در مورد صلح شکل نگرفته، امیداریم آقای داوودزی بتواند اجماع ملی و منطقوی را در رابطه به صلح افغانستان شکل بدهد.

وی تصریح کرد: «انتظار وجود دارد که کارهای صلح از مجرای درست به پیش برود، چه در رابطه به اجماع ملی کار صورت بگیرد، چه در رابطه به اجماع منطقه‌ی و بین‌المللی. حالا که بحث صلح به صورت جدی‌تر مطرح است، ما یک فرایند را باید جستجو کنیم.»

آقای کاظمی افزود، جنگ افغانستان پیچیده و استخباراتی است و باید زمینه صلح در داخل کشور فراهم شود.

احزاب و جریان‌های سیاسی پس از آن هیئت‌های را برای گفت‌وگو با طالبان تعیین کردند که حکومت هیئت گفت‌وگو کننده خود را حدود دو هفته پیش معرفی کرد. شماری از احزاب و اعضای مجلس از ترکیب اعضای این هیئت انتقاد کرده و آن‌را حکومتی خوانده‌اند.

مطالب مرتبط