یوناما خواستار حفاظت و ترویج حقوق بشر در کشور شد

هیئت معاونت ملل متحد یا «یوناما» به مناسبت تجلیل از هفتادمین سالگرد اعلامیه حقوق بشر، بر اهمیت و پایداری آن تاکید کرده و خواهان حفاظت و ترویج حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در افغانستان شده است.blank

تدامیچی یاماماتو نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است، با اینکه افغانستان دستاوردهای زیادی در بخش حقوق بشر داشته است، اما هنوز هم چالش‌های نگران کننده باقی مانده‌اند، بخصوص از اثر منازعات مسلحانه دوامدار و وضعیت امنیتی شکننده که همچنان باعث تلفات شدید افراد ملکی می‌شود.»

یوناما با اشاره به اینکه صلح، آشتی ملی و حقیقت یابی، پاسخگویی و عدالت برای آینده افغانستان نقش مهمی را بازی می‌کند، بر همکاری نزدیک با تمام نهادهای افغان که در بخش تطبیق قوانین و فایق آمدن به چالش‌های باقی مانده و محو خشونت علیه زنان کار می‌کنند،‌ تاکید کرده است.

در اعلامیه یوناما که امروز منتشر شده آمده که مبارزه با معافیت از مجازات و جبران خسارت قربانیان نقض حقوق بشر باید اولویت بندی شوند، زیرا حسابدهی برای نقض حقوق بشر تهداب های ضروری برای یک جامعه را می سازند.

یوناما از قول یاماماتو نوشته که حقوق بشر فعالیت اساسی ملل متحد بوده و هسته فعالیت هایش در افغانستان را تشکیل می‌دهد، جایی که ما افتخار کار برای حمایت از افغان‌ها را داریم.

نماینده ویژه سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته که ارزش‌های مندرج دراعلامیه جهانی حقوق بشر به ویژه در گفت‌وگوهای آینده صلح مهم است و هر گونه عقب گرد در بخش حقوق بشر غیرقابل قبول است و می‌تواند پایداری پروسه صلح را با چالش مواجه سازد.

ملل متحد هر ساله در ۱۰ دسمبر به منظور محو علیه زنان، با شناسایی دستاوردها از زمان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر از این روز بزرگداشت به عمل می‌آورد.

مطالب مرتبط