عبدالله: هنوز هم خشونت علیه زنان در کشور وجود دارد

عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور امروز در مراسم پایانی کمپاین ۱۶ روزه محو خشونت علیه زنان گفت که در مبارزه با خشونت علیه زنان پیشرفت داشته‌ایم اما هنوزهم زنان با خشونت مواجه اند.blank

رییس اجراییه در این مراسم گفت که حکومت افغانستان در مبارزه با خشونت علیه زنان پیشرفت‌هایی داشته است که می‌توان از کاهش رسم بد دادن در کشور نام برد، اما به این معنی نیست که مشکلات کاملا حل شده باشد، هنوز هم خشونت وجود دارد و زنان از آن رنج می‌برند.

او افزود: «این یک مشکل اجتماعی است و بالای هر بخش جامعه تاثیر دارد. ما باید با تاکید روی احترام و حقوق زنان با این پدیده مبارزه کنیم.»

آقای عبدالله زنان را قربانی جنگ دانست و گفت که در اثر جنگ بیش‌ترین صدمه را زنان محتمل می‌شوند. وی افزود، زنان در دوره طالبان اجازه رفتن به مکتب را نداشتند، اما در جاهایی از کشور که زیر حاکمیت این گروه نبود، دختران حتی به دانشگاه‌ها هم می‌رفتند.

وی بر مبارزه همگانی برای محو خشونت علیه زنان تاکید کرد و گفت، این روند کار یک نهاد و ارگان به خصوص نیست و باید تمامی ارگان‌ها و شهروندان کشور در آن سهیم شوند.

در این مراسم محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه نیز سخنرانی کرد و گفت اگر بخواهیم جامعه به تعادل روانی برسد اول باید به سراغ اصلاح تفکر برویم.

او گفت که وقتی زن را در جایگاه مادر در نظر بگیریم، هیچ وقت بالای آن‌ها خشونت نخواهیم کرد و وقتی زنان را بخشی از جامعه انسانی تصور کنیم به اهمیت جایگاه آن‌ها پی می‌بریم. بدون زنان زندگی اجتماعی امکان‌پذیر نیست و آن‌ها در ثبات جامعه انسانی نقش دارند.

اما اگر ‌آن‌ها را در رده مال و مملوک خود قرار دهیم، هر گونه خشونت محتمل است و این کار از دایره انسانیت خارج است. وقتی زن مورد خشونت قرار بگیرد و مرد بی‌تفاوت بماند و از آن لذت ببرد، نمی‌توان نام آن را یک عمل انسانی دانست.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که زنان در نقاط مختلف کشور با مشکلات عمده مواجه است و در تازه‌ترین مورد روز گذشته طالبان مسلح ۳ زن را به دلیل داشتن تلفن همراه شلاق زدند.

مطالب مرتبط