موضع مشترک تهران و طالبان؛ گفت‌وگوی افق با نماینده ایران در نشست مسکو

سرانجام نشست صلح برای افغانستان با میزبانی روسیه در شهر مسکو با حضور نمایندگان طالبان و شورای عالی صلح کشور در غیاب نمایندگان دولت افغانستان برگزار شد. نشستی که قرار بود دو ماه قبل برگزار شود پس از رایزنی‌های فراوان بدون دستاورد چشم‌گیری، جمعه گذشته نهم نوامبر برگزار شد.blank

نمایندگان ایران و پاکستان نیز در این نشست حضور داشتند، کشورهای که گفته می‌شود سهم زیادی در اکمال و حمایت طالبان دارند. ایران بارها متهم به حمایت از گروه تروریستی طالبان شدهاست، طالبان در غرب کشور عمتدا به نام طالبان ایرانی یاد می‌شوند.

خبرنگار افق در نشست مسکو با رسول اسلامی نماینده ایران در این نشست گفت‌وگو کرده است که در ذیل می‌خوانیم.

دیدگاه ایران در مورد نشست‌های مثل نشست حاضر (مسکو) چیست؟

در مورد صلح در افغانستان، ایران در تمامی اجلاس‌های مربوط به صلح شرکت کرده البته اگر دعوت شده باشد که معمولا دعوت شده است. ما از پروسه صلح افغانستان به صورت طبیعی حمایت می‌کنیم. چون اعتقاد داریم که در افغانستان باید صلح باشد، اگر صلح نباشد، این ناامنی نه تنها مردم افغانستان را رنج می‌دهد بلکه تبعات آن را کشورهای همسایه هم متوجه می‌شود. لذا طبیعی است که ما خواستار صلح در این کشور هستیم. همانطور که عرض کردم در همه پروسه‌های صلح شرکت کردیم و نظریات خود را گفتیم، در بعضی از اجلاس‌ها وقت نظریات جمهوری اسلامی را بیان کردم، مسوولان افغانستان از مواضع ما تشکر کردند.

نشست مسکو برای صلح افغانستان اهمیت ویژه‌ی داشت چون حضور نمایندگان شورای عالی صلح و نمایندگان جنبش طالبان اهمیت این نشست را بیش از نشست‌های دیگر کرده است. کشورهای مهم منطقه در آن حضور داشتند.

طالبان هنوزهم بر دیدگاه گذشته خود تاکید دارند و خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان هستند، آنان می‌خواهند شریعت اسلامی مورد نظر خودشان را در افغانستان تطبیق کنند، با این وضعیت به نظرتان گفت‌وگوهای صلح به نتیجه‌ مطلوبی خواهد رسید؟

ما موضع خود را در این مورد همیشه اعلام کردیم، ۱۲ سال قبل در اجلاس لندن گفتیم که خروج نیروهای خارجی باید زمان بندی شود و این نیروها در افغانستان مسوولانه کار کنند. یعنی باید زمان خروج خارجی‌ها از افغانستان روشن شود.

کشوریکه که مسوول آموزش نیروهای ارتش افغانستان است، بر اساس یک جدول زمانی دقیق این کار را انجام دهد و پس از آن خارج شود. اگر کشوری مسوول مبارزه با مواد مخدر است این کار را انجام دهد و برود، قرار نیست نیروهای خارجی برای همیشه در افغانستان بمانند، آیا قرار است؟

طبیعتا افغان‌ها نیز این را نمی‌خواهند که نیروهای خارجی برای همیشه در کشورشان باشند.

این نظر ماست و از ۱۲ سال قبل گفتیم و مرتب هم تکرار کردیم و امروز هم توسط استانکزی این مطلب گفته شد، ولی ما از قدیم این موضع را داشتیم که نیروهای خارجی، بر اساس یک زمان‌بندی مشخص وظیفه خود را انجام دهند و خارج شوند.

ایران به عنوان کشور همسایه و دارای اشتراکات فرهنگی و تمدنی فراوان، تا چه حد حاضر است برای صلح افغانستان گام‌های عملی را بردارد، شما تمایل دارید دور بعدی این گفت‌وگوها در ایران برگزار شود؟

در جلسه تصمیم گرفته شد که دور بعدی این نشست بار دیگر در مسکو برگزار شود، تمامی اشتراک کنندگان در این جلسه از نتایج نشست راضی بودند، یکی از موضوعات که مطرح شد این بود که بالاخره طالبان با دولت افغانستان بنشیدند و مذاکره کنند. طالبان راضی نمی‌شوند ولی تشویق شدند. در این جلسه این فرصت پیش آمد که هیئت شورای عالی صلح، با نمایندگان طالبان صحبت‌های داشته باشند. من نیز اعلام کردم که اگر اختلاف میان جنبش طالبان و شورای عالی صلح است، با مذاکره قابل حل است، اگر مذاکره نشود اختلاف حل نمی‌شود.

نظر تمامی اشتراک کنندگان هم همین بود و همه معتقدیم که مذاکرات بین‌الافغانی باشد و دیگران در این روند کمک کننده باشد و ایران همواره کوشش کرده که در این راه افغانستان را کمک کند.

ترامپ در روزهای اخیر تحریم‌های امریکا بر ایران را از سر گرفت و افغانستان را در میان کشورهای قرار داد که از این لیست مستثنا است، این مساله تا چه حد می‌تواند روی روابط تجارتی کابل و تهران تاثیر گذار باشد؟

من درجریانم که بندر چابهار از این تحریم‌ها مستثنا است، این می‌تواند برای افغانستان مفید باشد و کشورهای همسایه هم می‌توانند با استفاده از این بندر اموال شان را صادر کنند. برای کمک به افغانستان لازم است استثناهای در نظر گرفته شود، که چابهار یکی از این موارد است و کشورهای دیگر نیز می‌توانند از این بندر با افغانستان همکاری‌های تجارتی داشته باشند.

مطالب مرتبط