صندوق‌های رای فراه از بین رفتند؛ نتایج انتخابات چگونه اعلام می‌شود؟

بر اساس اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات ۷ صندوق‌های رای و مواد حساس انتخاباتی ولایت فراه در سقوط چرخبال ارتش در تاریخ ۹ ماه عقرب در منطقه‌ی «جال غازی» ولسوالی «اناردره» حریق شده است.blank

مواد حساس انتخاباتی از تمام ولایت‌های غربی کشور از طریق هوا نخست به ولایت هرات و سپس از هرات به مقصد کابل منتقل می‌شود.

در سقوط این چرخبال که از ولایت فراه به سمت هرات در پرواز بود، به شمول فرید بختور، رییس شورای ولایتی فراه، جمیله امینی عضو این شورا و نعمت الله خلیل، معاون قول اردوی ۲۰۷ ظفر، ۲۵ تن کشته شده‌اند.

ناصر مهری، سخنگوی والی فراه به خبرگزاری افق، گفت که یک صندوق فهرست نتایج انتخابات و شش صندوق دستگاه‌های انگشت‌نگاری از بین رفته است.

مسوولان در کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با خبرگزاری افق، نیز حریق هفت صندوق مواد حساس انتخاباتی را تایید می‌کنند و می‌گویند که این مواد شامل، فهرست رای دهندگان، دستگاه‌های انگشت‌نگاری و خریطه‌های محافظتی بوده است.

سخنگوی والی فراه  تاکید دارد که والی این ولایت به مقام‌های مرکزی کشور در مورد تصمیم‌گیری در  پیوند به ازبین رفتن مواد حساس انتخاباتی صحبت کرده است.

در همین حال، مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که ازبین رفتن مواد حساس انتخاباتی در طرزالعمل‌ها و لوایح این کمیسیون پیش‌بینی شده است.

حفیظ هاشمی، سخنگوی این کمیسیون به خبرگزاری افق گفت: «حالا ما به اصل صندوق‌ها در ولایت فراه مراجعه می‌کنیم و یک کاپی فورم نتایج در همان صندوق‌ها موجود است و این صندوق‌ها در حضور داشت ناظرین، مشاهدین و نمایندگان نامزدان و احزاب سیاسی باز خواهند شد.»

او افزود که ازبین رفتن مواد حساس انتخاباتی در اعلام نتایج انتخابات فراه، مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما این احتمال وجود دارد که نتایج انتخابات پارلمانی ولایت فراه با تاخیر اعلام شود.

مسوولان در کمیسیون انتخابات همچنان می‌گویند که تاکنون مشخص نیست که نتایج آرا کدام مراکز رای دهی  در سقوط چرخبال از بین رفته است.

مقام‌های محلی فراه به افق، گفته‌اند که در انتخابات پارلمانی فراه ۲۴ هزار تن شرکت کرده‌اند. در این انتخابات ۴۲ تن به شمول ۳ زن برای بدست آوردن پنج کرسی، سهمیه ولایت فراه در مجلس نمایندگان با هم به رقابت پرداخته‌اند.

انتخابات پارلمانی به تاریخ ۲۸ و ۲۹ ماه میزان سال جاری در ۳۲ ولایت کشور برگزار شد. این انتخابات در زیر سایه تهدیدات طالبان در شهر و ولسوالی‌های ولایت فراه برگزار شد.

طالبان مسلح افزون بر تیر باران چندین تن، انگشتان چند رای‌دهنده را به‌خاطر شرکت در انتخابات پارلمانی در فراه قطع کرده‌‌اند.

مطالب مرتبط