عفو بین‌الملل عملیات برخی طیاره های بی سرنشین امریکایی را جنایت جنگی دانست

بررسی یک دوره ۱۸ ماهه از حملات طیاره های بی سرنشین امریکایی در وزیرستان شمالی نشان داده که اکثر قربانیان این حملات نه نیروهای طالبان و القاعده که مردم عادی بوده‌اند. عفو بین‌الملل خواهان توضیح دولت آمریکا در این‌باره شده است.

830799_303,00سازمان عفو بین‌الملل برخی از حملات طیاره های بی سرنشین امریکایی در مرز افغانستان و پاکستان را جنایت جنگی دانست و آن را محکوم کرد. مرکز عفو بین‌الملل در برلین روز سه‌شنبه ۲۲ اکتبر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات پهپادهای آمریکایی در پاکستان نقض حقوق بین‌المللی است.

به گزارش عفو بین‌الملل برخی از حملات طیاره های بی سرنشین امریکایی مصداق جنایت جنگی هستند.

ورنا هارپه یکی از مسئولان عفو بین‌الملل به رسانه ها گفت: «ایالات متحده آمریکا با برنامه فوق سری پهپادها برای خود مجوز قتل صادر کرده است؛ مجوزی که استانداردهای حقوق بشری و حقوق بین‌الملل را نادیده گرفته است».

برای تهیه این گزارش، سازمان عفو بین‌الملل ۴۵ حمله طیاره های بی سرنشین امریکایی در فاصله جنوری ۲۰۱۲ تا جون ۲۰۱۳ در وزیرستان شمالی پاکستان را مورد بررسی قرار داده است.

این منطقه به گفته مقامات محلی مکان استقرار نیروهای القاعده و طالبان است. در حالی که طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط سازمان عفو بین‌الملل مشخص شده که اکثر قربانیان حملات شهروندان عادی بوده‌اند.

در یکی از این حملات یک مادربزرگ و ۱۸ کارگر در حالی که در حال صرف شام بوده‌اند کشته شده‌اند. تعداد دیگری از ساکنان منطقه نیز که برای کمک به قربانیان این حمله شتافته بودند، در حمله طیاره های بی سرنشین امریکایی دوم کشته شده‌اند.

تلاشگران حقوق بشر از دولت آمریکا خواسته‌اند تا تحقیق درباره این اتهامات را آغاز کند و مسئولانه به این موارد پاسخ دهد. سازمان عفو بین‌الملل تمامی اطلاعات مربوط به قربانیان حملات طیاره های بی سرنشین امریکایی را در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته است.

خانم هارپه گفته است: «دولت آمریکا مسئولیت چنین حملاتی را نمی‌پذیرد. این بدان معنی است که قربانیان و بازماندگان این حملات نمی‌توانند حق خود را بگیرند».

باراک اوباما قول داده بود که درباره عملیات طیاره های بی سرنشین شفاف‌سازی کند؛ این گفته اما در حد صرفاْ یک وعده باقی مانده است.

به گفته فعالان حقوق‌ بشر ایالات متحده عملیات سری طیاره های بی سرنشین را ادامه می‌دهد و همچنان حقوق بین‌المللی را نقض می‌کند.

مطالب مرتبط