خشم فرانسه از شنود مکالمات شهروندانش توسط سازمان امنیت ملی آمریکا

آمریکا سعی می کند تا از خشم فرانسه بابت خبر ضبط میلیون ها مکالمه مردم این کشور که به سازمان امنیت ملی آمریکا نسبت داده شده، بکاهد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با همتای فرانسوی اش، فرانسوا اولاند تماس گرفت تا درباره خبری که در روزنامه لوموند چاپ شده بود، صحبت کند.

209162_mainimg
جان کری، وزیر خارجه آمریکا از فرانسه به عنوان یکی از “همپیمانان قدیمی آمریکا” یاد کرد

همزمان جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم از فرانسه به عنوان یکی از “همپیمانان قدیمی آمریکا” یاد کرد.

در گفتگویی با باراک اوباما، آقای اولاند گفت که “عمیقا مخالف” ادعاهای منتشر شده است.

در مطلب روزنامه لوموند که به نقل از مدارک افشا شده توسط ادوارد اسنودن منتشر شده، آمده که سازمان امنیت ملی آمریکا تلفن های تجار، مظنونان عملیات تروریستی و مقام های فرانسوی را ضبط می کرده است.

در بیانیه ای، کاخ سفید گفتگوی دو رئیس جمهوری را درباره گزارش های جدید عنوان کرده است.

در بیانیه آمده که بخش هایی از این اخبار مخدوش است و بخش هایی دیگر “سوال های مشروعی” برای همپیمانان آمریکا ایجاد کرده که این اطلاعات را در کجا به کار می برند.

این بیانیه می افزاید که آقای اوباما مشغول مرور شیوه هایی است که با آن آمریکا به اطلاعات دست می یابد: “تا به توازنی بین امنیت شهروندان و متحدان آمریکا با رعایت حریم خصوصی افراد برسیم که خواست همه است.”

در مقابل آقای اولاند گفته که چنین کارهایی بین دوستان و متحدان “غیرقابل قبول” است.

در بیانیه ای که دفتر ریاست جمهوری فرانسه منتشر کرده، آقای اولاند نسبت به از بین رفتن حریم خصوصی شهروندان فرانسه ابراز نگرانی کرده و از آمریکا خواستار توضیح شده است.

جان کری که برای دیدار با سران اتحادیه عرب در پاریس به سر می برد، خبر داده که دو کشور به صورت دوجانبه برای از بین بردن مشکلات مابینشان تلاش می کنند.

آقای کری گفت: “حفاظت از امنیت شهروندانمان این روزها کاری پیچیده و سخت است… برای اینکه آدم های زیادی هستند که می خواهند به هم نوعانشان ضربه بزنند.”

پیشتر، سخنگوی سازمان امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای گفته بود که سازمان آنها کاری کرده که سازمان های امنیتی همه کشورها انجام می دهند.

اما این توضیحات کافی نبود و فرانسوی ها، سفیر آمریکا را به وزارت خارجه این کشور احضار کردند.

مطالب مرتبط