ترامپ: از همه کشورها می خواهیم ایران را منزوی کنند

سخنرانی دونالد ترامپ در هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تاخیر به دلیل دیر رسیدن رئیس جمهوری آمریکا به مقر سازمان ملل آغاز شد. وی قرار بود پس از رئیس جمهوری برزیل سخنرانی خود را آغاز کند اما به دلیل عدم حضور او در مقر سازمان ملل، نوبت سخنرانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به لنین مونرو، رئیس جمهوری اکوادور رسیدblank

دونالد ترامپ به محض ورود به مقر سازمان ملل و پیش از آغاز سخنرانی‌اش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ایران گفت که «ایران چاره ای جز تغییر ندارد.» وی ضمن اشاره به خواست خود برای «رابطه عالی» با ایران افزود که این موضوع در حال حاضر اتفاق نمی افتد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هفته گذشته در مورد موضع رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد ایران گفته بود که این کشور همچنان یک مشکل است و در هر منطقه بحران زده جهان رد پای این کشور مشاهده می‌شود، لذا صحبت در مورد ایران و اقدام‌های آنها در خاورمیانه از محورهای اصلی سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد بود.

رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از این سخنرانی در حساب توئیتری خود اعلام کرده بود که برنامه ای برای دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ندارد. وی با «دوست داشتنی» خواندن حسن روحانی گفت که «با وجود درخواست‌ها» برنامه ای برای دیدار با رئیس جمهوری ایران ندارد.

رئیس جمهوری ایالات متحده در آغاز سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که من سال گذشته من در همین مکان حاضر شدم و به شما و جهان نسبت به خطرات بزرگی که جهان را تهدید می‌کند اخطار دادم و امسال آمده ام که شما را از پیشرفت‌ها مطلع کنم. وی در ادامه عملکرد خود را در میان دیگر روسای جمهوری آمریکا بهترین خواند که این صحبت با خنده برخی حضار و تشویق عده‌ای دیگر روبرو شد.

دونالد ترامپ درباره ایران گفت که رهبران ایران «در پی مرگ و نابودی» هستند و به حاکمیت کشورهای دیگر احترام نمی گذارند. وی با اشاره به اعتراضات در ایران گفت که مردم این کشور حق دارند خشمگین باشند زیرا رهبرانشان میلیاردها دلار سرقت کرده‌اند. رئیس جمهوری ایالات متحده از کشورهای دیگر خواست تا در برنامه اعمال فشار اقتصادی بر ایران به آمریکا بپیوندند.

آقای ترامپ گفت:‌ « توافق هسته‌ای پول زیادی را به خزانه آنها سرازیر کرد و این بودجه هنگفت خرج موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای، تروریسم و ایجاد ویرانی در دیگر نقاط جهان مثل سوریه و یمن شد. مقامات ایران میلیون‌ها دلار از خزانه عمومی کشور خود را برای حمایت از جنگ و گسترش آن در دیگر نقاط جهان به سرقت بردند.»

مطالب مرتبط