مخالفت کابل با انتقال تجهیزات آمریکا از خاک افغانستان به اوکراین

مقام های حکومتی افغانستان از تصمیم ایالات متحده امریکا مبنی بر انتقال تجهیزات نظامی اش به اکراین انتقاد کرده اند.

یک مقام اداری ریاست جمهوری کشور در گفتگو با روسیه امروز گفته که امریکا نباید تجهیزات نظامی اش از افغانستان را خارج و به اوکراین انتقال دهد.035f0b772a03f455045ea960b0176ce7_XL

او گفته است که این موضوع به زودی با بارک اوباما، رییس جمهوری امریکا در میان گذاشته خواهد شد.

به گفته منبع، شماری از کارشناسان امریکایی در افغانستان در حال بررسی مقدار تجهیزات نظامی و چگونگی انتقال آن به اوکراین هستند.

در همین حال قوماندان ماموریت جنگی امریکا در افغانستان، هرگونه گفتگو در این مورد با کابل را رد کرده است.

او اما گفته که تنها آقای اوباما می تواند هر نوع تصمیم گیری برای انتقال و یا باقی گذاشتن تجهیزات نظامی امریکا در افغانستان را اتخاذ کند.

از سویی هم این مقام اداری حکومتی افغانستان گفته که قرار است محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور در ماه جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی به واشنگتن سفر کند و در این مورد با مقام های امریکایی گفتگو خواهد کرد.

به گفته منبع، رییس جمهور غنی در دیدار با اوباما از او خواهد خواست تا از انتقال وسایل و تحهیزات نظامی به اوکراین صرف نظر کند.

او تاکید کرده که این موضوع مستقیماً به ثبات روابط استراتیژیک میان افغانستان با امریکا ارتباط دارد.

واشنگتن اما تا کنون به گونه رسمی در این مورد چیزی نگفته است.

امریکا پیش از این به افغانستان اطمینان داده بود که تجهیزات نظامی و جنگ‌افزارهای امریکا که در ماموریت جنگی این کشور در افغانستان استفاده شده بودند پس از پایان ماموریت جنگی ناتو در این کشور باقی مانده و برای استفاده نیرو های امنیتی افغانستان قرار خواهند داشت.

گفته می شود که تانک‌های زرهی، وسایل پیشرفته جنگی و کشفی از مهمترین تجهیزاتی است که دولت افغانستان برای در اختیار گرفتن آن تلاش دارد.

در همین حال شماری از کارشناسان در کشور، عدم تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان از سوی نیروهای امریکایی را از بزرگترین اشتباه امریکا می دانند.

نصر الله ستانکزی، کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه به خبرگزاری گفته بود که عدم تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان از سوی امریکا باعث ادامه جنگ و تلفات در کشور شده است.

در سوی دیگر اوکراین خواستار نظامی کمک امریکا شده بود، امریکا نیز وعده سپرد که در خصوص مبارزه با جدایی ‌طلبان در شرق اوکراین، این کشور را کمک می‌کند.

مطالب مرتبط