رئیس جمهوران افغانستان و تاجکستان روی تقویت همکاریهای اقتصادی دوکشور تاکید کردند

رییس جمهوران افغانستان و تاجکستان علاقمندی شان را در تقویت همکاریهای اقتصادی دوکشور به خصوص در عرصهء انکشاف راه آهن ابراز کردند.

138267
دیدار رئیس جمهور کرزی با رئیس جمهور تاجکستان

حامد کرزی که مصروف دیدار دو روزه از تاجکستان می باشد، دیروز در ملاقات با همتای تاجکی اش امام علی رحمان گفت، اجراآت مقدماتی پروژهء راه آهن مشترک تاجکستان، افغانستان و ترکمنستان مثال خوب برای این همکاری ها به شمار می رود.

تاجکستان و افغانستان هر دو حمایت کنندهء قوی ساختمان این پروژهء راه آهن هستند که سه کشور را با هم وصل می کند.

به نوشته خبرگزاری انترفاکس، بانک انکشاف آسیایی و تعدادی از نهاد های مالی بزرگ تعهد کرده اند، مصارف این پروژه را می پردازند که بالغ بر چهارصد میلیون دالر می شود.

امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان بر اهمیت پروژهء خط آهن دیگری که چین، قرغزستان، تاجکستان، افغانستان و ایران را وصل می کند، نیز تاکید کرد.

شهلا دلخواجه خبرنگار بخش تاجکی رادیو آزادی که در نشست خبری روسای جمهور افغانستان و تاجکستان حضور داشت، در مورد موافقتنامه های امضا شده بین دو کشور چنین گفت:

« در این نشست سه موافقتنامه و یک اعلامیه به امضاء رسید، اعلامیه در مورد تحکیم روابط با افغانستان بود. توافقنامه ها در مورد پاکسازی ماین، بیمه توسعه گذرگاه های سرحدی بین دو کشور بودند.»

شهلا دلخواجه افزود، بر اساس تعدیلات در این پروتوکول، دو گذرگاه جدید در سرحد بین افغانستان و تاجکستان ایجاد می شود.

به نوشته آژانس خبری ایتارتاس روسیه، در این گفتگو ها برخی مسایل امنیت منطقوی نیز در دستور کار رهبران هر دو کشور قرار داشت.

امام علی رحمان که با خبرنگاران صحبت می کرد گفت، تاجکستان در مبارزه علیه تروریزم، تندروی و افراطگرایی و دیگر تهدید ها پس از خروج نیرو های ناتو در پایان سال 2014 میلادی از افغانستان، این کشور را حمایت می کند.

رییس جمهور تاجکستان گفت که کشور اش حاضر است همکاری خود را با افغانستان در ساختار اجرا و تطبیق قانون جهت دفاع و حفاظت از سرحدات گسترش دهد.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان برای دیدار دو روزه از تاجکستان در شهر دوشنبه می باشد، قرار است او امروز با رییس ولسی جرگه و صدراعظم تاجکستان ملاقات کند.

مطالب مرتبط