وزیر مالیه روسیه: سقوط ارزش روبل به پایان رسید و ربل دیگر سقوط نخواهد کرد

وزیر مالیه روسیه آنتون سیلوانوف روز پنجشنبه ۴ جدی ۹۳ اعلام کرد که  کشور  روسیه بحران سقوط ارزش پول ملی را پشت سر گذاشته است.

وزیر مالیه روسیه٬آنتون سیلوانوف
وزیر مالیه روسیه٬آنتون سیلوانوف

به گزارش افق از مسکو، وزیر مالیه روسیه در جلسه  علنی پارلمان روسیه گفت که افزایش نرخ سود به منظور تثبیت اوضاع در بازار ارز صورت گرفته است.

این مقام روسیمی گوید: «به عقیده ما بحران ارزی پشت سر گذاشته شده و روبل در حال حاضر در حال تقویت شدن است.»

سیلوانوف همچنین خاطرنشان کرد در صورتی که وضعیت پایدار در بازار ارز ادامه پیدا کند نرخ سود دوباره کاهش خواهد یافت.

سقوط شدید قیمت نفت که ستون فقرات اقتصاد روسیه را تشکیل می دهد و تحریم‌های غرب علیه این کشور به دلیل بحران اوکراین، که امکان وام گرفتن شرکت‌های روسی از بازارهای غربی را تقریبا ناممکن کرده است، موجب سقوط شدید ارزش روبل در برابر دلار شده است.

ارزش روبل در هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود رسید. هر چند که در روزهای اخیر به دنبال برخی تدابیر مقام‌های روسیه از جمله افزایش سود بانکی از ۱۰.۵ درصد به ۱۷ درصد و اعمال محدودیت‌هایی بر صادرات غلات و کنترل سرمایه‌های غیررسمی، قیمت روبل دوباره افزایش یافته است.

در تلاش برای پیش‌گیری از کاسته شدن رتبه اعتباری روسیه مقامات این کشور تماس‌هایی با سازمان‌های رتبه‌بندی مالی به منظور توضیح اقدامات دولت انجام داده‌اند.

ازمیانه ماه دسامبر سقوط ارزش روبل در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان، به بالاترین حد خود رسید. نرخ دلار از۳۰-۳۵ روبل در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به ۸۰ روبل افزایش یافت. در چند روز گذشته روند کاهش ارزش روبل متوقف شد و امروز هر دلار آمریکا با ۵۲ روبل معامله شد.

هفته گذشته، ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه برای نخستین بار از ماه اوت ۲۰۰۹ به میزان ۱۵.۷ میلیارد دلار کاهش یافت و به زیر ۴۰۰ میلیارد دلار رسید. این ذخایر در آغاز سال جاری معادل ۵۱۰ میلیارد دلار بود.

مطالب مرتبط