روسیه حق استفاده از سلاح اتمی را در پاسخ به بکارگیری سلاح اتمی یا سلاح های دیگر برای خود محفوظ می دارد.

 رییس جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین دکترین نظامی روسیه را تایید کرد .A4A3105C-409D-42AF-9267-2ECBADF9D19B_w640_r1_s

در اصلاحیه دکترین  نظامی روسیه که در آن حق بکارگیری سلاح اتمی علیه دشمنان روسیه برای این کشور محفوظ اعلام شده است٬ را امضا کرد.

به گزارش افق، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد:ولادیمیر پوتین امروز اصلاحیه دکترین دفاعی  روسیه را که روز 19 ماه دسامبر جاری در جلسه شورای امنیت روسیه تایید شده بود را امضا کرد.

در دکترین جدید نظامی روسیه، استفاده احتمالی از سلاح‌های «استراتژیک بازدارنده» در مقابل تهدید ناتو افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید ناتو به صراحت اعلام کرده است که تهدیدی برای روسیه نیست و این کشور را متهم کرده که امنیت اروپا را تضعیف کرده است.

دکترین جدید نظامی روسیه در میانه تنش‌های این کشور با غرب بر سر اوکراین، در اصل ویرایشی است بر آخرین نسخه دکترین نظامی این کشور که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در مقابل دشمنانش منتفی نمی‌دانست.

دکترین نظامی جدید روسیه  می‌گوید که روسیه می‌تواند به تلافی استفاده از سلاح‌ هسته‌ای یا سلاح‌های متعارف که تهدیدی علیه این کشور، علیه موجودیت روسیه یا متحدین آن باشد، از سلاح هسته‌ای خود استفاده کند.

در این سند آمده است که روسیه حق استفاده از سلاح اتمی را در پاسخ به بکارگیری سلاح اتمی یا سلاح های دیگر برای خود محفوظ می دارد.

علاوه بر آن روسیه می تواند در صورتی که از طرف کشورهای دیگر مورد حمله قرار گیرد و امنیت آن به خطر افتد از سلاح اتمی استفاده کند.

در دکترین نظامی روسیه تاکید شده است: سلاح اتمی همچنان عامل مهم جلوگیری از وقوع مناقشات اتمی و جنگ های با استفاده از سلاح های متعارف باقی می ماند.

در این سند  امده است: تنها رییس جمهوری کشور تصمیم در مورد استفاده از سلاح اتمی را می تواند بگیرد.

به باور کارشناسان سیاسی، انتشار خبر مربوط به حق روسیه برای بکارگیری سلاح اتمی در اصلاحیه دکترین نظامی روسیه در رابطه با تنش های شدید میان مسکو و غرب است که در ماه های اخیر به دلیل اختلافات دو طرف در مساله اوکراین به اوج خود رسیده است.

دکترین جدید روسیه می‌گوید که اعزام نیروهای ناتو به نزدیکی مرزهای روسیه گامی برای فشار «نظامی و سیاسی» به مسکو است.

مطالب مرتبط