سازمان ملل: سال ۲۰۱۴ پس از سال ۲۰۰۹خون بارترین سال برای مردم ملکی افغانستان بوده است

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) امروز جمعه اعلام کرد سال ۲۰۱۴میلادی به بالاترین سطح خود رسیده است.140335008915

نیکولاس هایسم، فرستادۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان روز گذشته گفت که از سال ۲۰۰۹میلادی به این طرف، ۹۰۶۰۰نفر از مردم ملکی افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

نماینده سازمان ملل در افغانستان  می گوید سال جاری خونین‌ترین سال برای مردم ملکی افغانستان بوده و آمار تلفات نیز نسبت به سال گذشته ۱۹درصد افزایش یافته‌است.

یونما، که از سال ۲۰۰۹ به این‌سو سالانه آمار تلفات ملکی را در افغانستان ثبت می‌کند می‌گوید که در سال جاری ۳۱۸۸نفر ملکی کشته و ۶۴۲۹تن دیگر زخمی گردیده‌اند.

بر بنیاد گفته‌های مسؤولان یونما و حقوق بشر در افغانستان، مسؤولیت ۷۵درصد تلفات ملکی ناشی از حمله‌های انتحاری، گلوله‌باری و کارگذاری ماین‌های کنار جاده را در افغانستان طالبان به دوش گرفته‌اند.

در گزارش یونما هم‌چنان آمده‌است که میزان کشتار کودکان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۳درصد و از زنان ۱۴درصد افزایش یافته‌است.

مقام‌های امنیتی افغان دلیل افزایش ناامنی‌ها در سال جاری را دوام روند انتخابات ریاست جمهوری می‌دانند و می‌گویند تمرکز نیروهای امنیتی بر تامین امنیت انتخابات، به دلیل سرنوشت‌ساز بودنش آنان را از بیش‌تر مورد های دیگر امنیتی به دور نگه داشته‌است.

اما با درنظرداشت ارقام کلی، بیش‌ترین حمله‌های انتحاری، انفجارها و حمله‌های مسلحانه در سال جاری در پایتخت انجام شده‌است.

مطالب مرتبط