در هر صد هزار زایمان، ۳۲۷ زن می‌میرد

وزارت صحت عامه با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در هر صد هزار زایمان، ۳۲۷ زن جان شان را از دست می‌دهند.

احمدجان نعیم، معین پلان و پالیسی وزارت صحت در این نشست گفت: «با وجود این‌که در سال‌های اخیر کاهش قابل ملاحظه‌ای در مرگ و میر مادران و نوزادان به وجود آمده است؛ اما هنوز هم افغانستان در میان کشورهای جهان و منطقه آمار بلند مرگ و میر مادران را دارد.

وزارت صحت عامه با پخش خبر نامه ای گفته است که روز گذشته (یک‌شنبه، ۴ سنبله) بسته‌های تولیدات صحی با راه اندازی نشستی معرفی شد. داروهایی که در نشست از سوی وزارت صحت معرفی شدند، شامل بسته‌ی «او آر اس»، تابلیت‌های تقویه‌ی خون، «زینک» و «اکتواتبس» می‌باشند.

معین پلان و پالیسی هم‌چنان در ادامه سخنانش گفت:« در حال حاضر بخش صحت افغانستان وابسته به کمک‌های کشورهای بیرونی است. وزارت صحت عامه تلاش دارد در هم‌کاری با سکتور خصوصی بخش صحت افغانستان را از این وابسته‌گی های مالی نجات دهد. کار امروز یکی از نمونه های آن می‌باشد».

زلیخا انوری، رییس صحت باروری وزارت صحت یاد آور شد که ۵۶ درصد مرگ و میر مادران در هنگام زایمان از اثر کم‌خونی است. این بسته‌های صحی می‌تواند در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان موثر واقع شود».

در این خبر نامه آمده است که افغانستان از جمله کشور های است که همواره آمار مرگ و میر مادران در آن بالا بوده؛ زیرا ازدواج های زیر سن، عدم آگاهی و دسترسی خانم ها از خدمات صحی و نداشتن قابله های مسلکی عوامل عمده ای مرگ و میر مادران می باشد.

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۱ از سوی سازمان صحی جهان انجام شد، افغانستان بیشترین مرگ و میر مادران را در هنگام زایمان داشت، که در جایگاه نخست از این حیث، در جهان قرار گرفت. آمارهایی که وزارت صحت ارایه کرده‌است، همواره برای آگاهان و نهادهای بین‌المللی پذیرفتنی نبوده است.

مطالب مرتبط