در استجواب ولسی جرگه ریس عمومی امنیت ملی گفت: ۱۰۷ مرکز تروریستی در اطراف پایتخت کشور فعالیت می کند

سرپرست های اداره امنیت ملی رحمت الله نبیل ، ایوب سالنگی وزارت داخله، عنایت نظری، وزارت دفاع و قدم شاه، قوماندان فرقه ۱۱۱ کابل امروز برای پاسخگویی به مجلس نمایندگان فرا خوانده شدند.

در جلسه ای که به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه برگزار گردید، یکی از موضوعات مهم و اساسی، جنگ ولسوالی دانگام ولایت کنر بود که اعضای ولسی جرگه نگرانی عمیق شان را در رابطه به آن مطرح ساختند.

با توجه به افزایش ناامنی ها در ولایات مختلف به ویژه جنگ ولسوالی دانگام ولایت کنر و حملات اخیر تروریستی طالبان در کابل، آجندای جلسۀ عمومی ولسی جرگه استجواب مسؤلین امنیتی کشور تعیین شده بود

رحمت الله نبیل ریس عمومی امنیت ملی کشور
رحمت الله نبیل ریس عمومی امنیت ملی کشور

سرپرست عمومی امنیت ملی کشور  رحمت الله نبیل می گوید که ۱۰۷ مرکز تروریستی در اطراف ولایت کابل فعالیت دارد.

رحمت الله نبیل در مورد افزایش خشونت ها در کابل  گفت، شهر کابل ۲۶ دروازه دارد که تنها ۴ دروازه آن از سوی نیروهای امنیتی کنترل می شود و ۲۲ دروازه دیگر باز است.
افزایش نا امنی ها در شهر کابل و دیگر ولایات افغانستان علت اصلی استجواب این مقام ها از سوی مجلس بود.
با این حال آقای نبیل امروز در مورد نا امنی ها در کابل گفت، در حال حاضر ۱۰۳ گروه مسلح غیر مسوول در شهر کابل فعالیت می کند.
او گفت: “ماشين هاى اسکن که براى تلاشى در دروازه هاى شهر کابل نصب شده، فقط براى يک و نيم ساعت فعال است و٢٣ ساعت دیگر تیل این ماشین ها دزدی می شود، پس چطور امنيت بهبود يابد؟.”
او یکی از علت های افزایش نا امنی در کشور را جا گرفتن جاسوسان کشورهای بیگانه در بخش های امنیتی عنوان کرد.
به گفته سرپرست اداره امنیت ملی، توانمندی نیروهای امنیتی کشور نسبت به نابسامانی های سیاسی و حکومت داری که وجود دارد در همین قدر است.
آقای نبیل می گوید که هیچ نوع سرمایه گذاری عمیق، ریشه و استراتژیک روی امنیت ملی نشده و به گفته او، مبارزه با نا امنی و زورگویی ها نیاز به اراده قوی سیاسی دارد.26-Qaws-Umomi-1
او گفت: “در چند سال گذشته استراتژی واحد امنیتی در افغانستان وجود نداشت و تهدیدهای امنیتی مقطعی بررسی می‌شد اما حالا امیدواری‌هایی وجود دارد که تهدیدهای پنج سال آینده پیش بینی شود و همچنین انتظار می‌رود که برنامه‌ همه جانبه پایتخت که در ۴۵ ماده تدوین شده از سوی شورای امنیت ملی تصویب شود.”
رحمت الله نبیل، در ادامه اظهارات خود از مجلس نمایندگان خواست تا جریان جلسه سری دنبال شود.
او خطاب به اعضای مجلس گفت: “اگر می خواهید جواب دل ما را بشنوید مطبوعات را رخصت کنید.”
جلسه امروز پس از خواست رحمت الله نبیل، سری دنبال شد.
سرپرست اداره امنیت ملی در مورد حمله گسترده طالبان به ولسوالی دانگام کنر نیز گفت که ده روز قبل در مورد وقوع این حمله به شورای امنیت و ریاست جمهوری اطلاع داده شده بود.
حدود دو هزار طالب داخلی و خارجی چند روز پیش به ولسوالی دانگام ولایت کنر حمله کردند.
در پی این حمله، مردم خواستار حملات هوایی بر مواضع طالبان شدند اما سرپرست اداره امنیت ملی می گوید که طیاره ای در اختیار این اداره نیست تا حمله هوایی صورت بگیرد.

قابل یاد اوری است که در جلسه امروز پارلمان وجود بی عدالتی در لوی څارنوالی در رابطه به حقوق څارنوالان، نا امنی و چور و چپاول 180 خانه در ولایت بادغیس، حملۀ انتحاری روز یکشنبۀ هفتۀ جاری بر موتر افسران اردوی ملی، ناامنی و جنگ در ولایت هرات، جنجال تذکرۀ الکترونیکی و قانون ثبت احوال نفوس، مشکلات در بودجۀ سال مالی 1394 و در نظر نگرفتن عدالت اجتماعی در آن، بلند بودن صرفیۀ برق و مشکلات ناشی از میترهای دیجیتلی، وجود فساد در گمرک ها، غصب زمین های دولتی، وجود مشکل در جمع آوری عواید و حیف و میل شدن آن از سوی افراد مشخص، ناامنی ولسوالی خان آباد ولایت کندز و حملۀ تروریستی طالبان پاکستانی بر مکتبی در شهر پشاور پاکستان، از سوی وکلاء مطرح گردید.

مطالب مرتبط