پس از ۱۳سال حملات طالبان در افغانستان همچنان روبه افزایش است !آیا کشور روی ارامش و ثبات را خواهد دید؟

هفته  گذشته آمریکا و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فرماندهی عملیات خود را پس از ۱۳ سال ؛ در افغانستان تعطیل کردند٬این در حالی است که خشونتها در کشور افزایش یافته است .n00055247-b

امروز چهارشنبه  در ولایت هلمند طالبان در حمله به شعبه کابل بانک ۱۶ کشته و زخمی برجای کذاشت و در ننگر هار براثر دو انفجار ۲ کشته و۵ زخمی برجای گذاشتا.

براساس گزارش ماه ژوئیه سازمان ملل متحد حدود چهار هزار و ۸۵۳ غیرنظامی در شش ماه اول سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان کشته شدند.

طبق گزارش این سازمان بین المللی۷۴ درصد از این تلفات به عوامل ضددولتی ازجمله شورشیان طالبان اختصاص دارد.

موج حملات اخیر شبه نظامیان طالبان در افغانستان نیز نشان دهنده افزایش قدرت این گروه و بالطبع شدت خشونتها است.

طالبان تابستان سال جاری حملات مهمی را در چند ولایت افغانستان و اغلب با حضور دهها شبه نظامی ترتیب دادند و بتازگی نیز تمرکز خود را بر مناطق راهبردی که دارای گذرگاههای مرزی یا سرک های تسهیل کننده رفت وآمد هستند، افزایش داده اند.

نگرانیها از افزایش خشونت ها در افغانستان به حدی است که وزیر دفاع آلمان که کشورش یکی از اعضا ایساف و مدعی تامین امنیت افغانستان است، در سفری یک روزه به افغانستان اعلام کرد که طالبان با تمام نیرو در پی بی ثبات کردن حکومت افغانستان هستند.

‘اورسولا وین دیرلاین’ وزیر دفاع آلمان در سفر غیرمنتظره به شمال افغانستان و در دیدار با مقامهای افغان و سربازان آلمانی در ولایت بلخ نگرانی خود را از خروج نیروهای خارجی و تشدید خشونتها در افغانستان کتمان نکرد و اظهار داشت: طالبان با تمام نیرو درصدد بی ثبات کردن حکومت افغانستان بوده و بهتر است همه با ایستادن در کنار نیروهای امنیتی افغان، نشان دهند قادر هستند پاسخ تهدیدها را بدهند.

امروز چهار شنبه ولسی جرگه کشور مسولین امنیتی کشور را برای استجواب به این مجلس فراخوانده بودند.

ودرست یک روز پس از حمله طالبان پاکستانی به یک مکتب در پیشاور پاکستان که بیش از ۱۴۰ کشته و ۱۰۰ زخمی برجای گذاشت ریس ارتش پاکشتان در یک سفر غیر منتظره وارد کابل شد و در یدار با ریس جمهور افغانستان بر همکاری مشترک برعلیه تروریزم تاید کردند.

حال پرشش اینجاست آیا پس از گذشت 13 سال و در آستانه اعلام پایان عملیات نظامی امریکا در افغانستان در پایان ماه میلادی جاری (دسامبر) افغانستان روی ارامش و ثبات را خواهد دید؟

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ۲۵ قوس ۹۳ آ در سخنانی در پایگاه مشترک نیوجرسی خطاب به هزاران عسکر این کشور گفت که زمان استقرار نیروی زمینی در کشورهای دیگر و استفاده از ارتشهای بزرگ برای ساخت کشور در خارج به پایان رسیده است.

رئیس جمهوری آمریکا با اعلام ‘نقطه عطف’ برای ارتش کشورش، از سربازان بازگشته از افغانستان تقدیر کرد.

یکی از وعده های مبارزات انتخاباتی اوباما خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق و افغانستان بوده و در این مهم نیز اوباما ساده ترین گزینه را برگزیده است.

در آغاز ریاست جمهوری اوباما حدود۱۸۰ هزار سرباز در عراق و افغانستان مستقر بودند که این تعداد در پایان ماه جاری به ۱۵ هزار کاهش می یابد

اما آیا این به معنای شکست طالبان و پایان خشونتها و درگیریها در افغانستان است؟

اوباما ضمن اشاره به اینکه پایان جنگ در افغانستان جزو اولویت های وی است، گفت: چالش ها در آنجا همچنان باقی است و افغانستان همچنان مکانی خطرناک است.

طالبان هزینه های خود را از کجا تامین می کند؟

سازمان اطلاعات خارجی آلمان بتازگی در گزارشی اعلام کرده کشت تریاک و تولید مواد مخدر در افغانستان که به ضرر امنیت و اقتصاد افغانستان است، سود زیادی برای طالبان به همراه دارد.

سازمان اطلاعات خارجی آلمان درباره تولید و قاچاق مواد مخدر در سطح جهانی نسبت به تاثیرهای مخرب قاچاق مواد مخدر بر امنیت و اقتصاد افغانستان هشدار داد.

در این گزارش افغانستان به عنوان نمونه ای منفی در سطح جهان در ارتباط با تولید و قاچاق مواد مخدر ذکر شده است.

به نظر می رسد طالبان از اینکه افغانستان بزرگترین مرکز کشت مواد مخدر و مرکز تهیه تریاک جهان است رضایت دارد زیرا از این راه هزینه های گروههای شبه نظامی تامین می شود.

در این گزارش همچنین تاکید شد که گروههای مختلف قومی، سیاسی به رغم اختلافات خود از کشت مواد مخدر  در افغانستان سود می برند.

موضع سرسختانه رئیس جمهوری کشور علیه شبه نظامیان طالبان نیز نشان از نگرانی مقامات افغانستان از تشدید خشونتها است.

‘محمد اشرف غنی’ در سخنرانی یکشنبه گذشته خود که به مناسب تجلیل از روز جهانی حقوق بشر در کابل صحبت می کرد، موج حملات شبه نظامیان در کشور را که پیش از خروج نیروهای خارجی در پایان ماه جاری میلادی صورت گرفته محکوم کرد و گفت: ما هیچگاه تسلیم نمی شویم.

رئیس جمهوری کشور همچنین از تمام رهبران سیاسی، مذهبی و اجتماعی خواست تا این خشونت را محکوم کنند .

آقای غنی به کشته شدن یک محصل در حمله علیه شکریه بارکزی عضو مجلس کشور و انفجار انتحاری در یک بازی والیبال که ماه گذشته میلادی ۵۰ کشته برجای گذاشت ؛ گفت: این خشونت غیرقابل قبول؛ غیراسلامی و غیرانسانی است.

سخنان رئیس جمهوری افغانستان دو هفته پیش از خروج اکثریت نیروهای بین المللی از کشور پس از ۱۳ سال حضور در افغانستان صورت می گیرد.

اشرف غنی درباره این خشونت ها که از زمان رئیس جمهوری شدنش در سپتامبر۲۰۱۴ شدت گرفته ؛ سخن گفت ولی هیچ اشاره ای به برنامه هایش درباره مقابله با افزایش این خشونت ها نکرد ولی با این حال هدف سیاست خارجی وی تعامل با پاکستان برای توقف حملات برون مرزی توسط طالبان و شبکه حقانی است.

بدون شک حملات طالبان پس از امضای توافق امنیتی دوجانبه میان افغانستان و واشنگتن شدت بیشتری گرفته است. توافقی که دولت حامد کرزی رئیس جمهوری سابقکشور از امضای آن خودداری می کرد.

گزارشها نشان می دهد که در یک ماه گذشته حدود ۸۰۰ نفر در افغانستان جان خود را از دست داده اند.

اشرف غنی با اشاره به این ناامنی ها گفت: کودک افغان چه گناهی کرده وقتی از خانه بیرون می آید خانواده اش تا زمانی که او برمی گردد، دلهره داشته باشد که زنده برمی گردد یا نه؟

رئیس جمهوری کشور در سخنرانی خود به شکنجه از سوی گروههای مختلف نیز اشاره کرد و گفت شکنجه عمل انسانی نیست.

ظاهرا محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در نگاهی آسیب شناسانه به استراتژی دوره سیزده ساله حامد کرزی، شیوه و راهبرد متفاوتی را در دستور کار خود قرار داده و آن همکاری با پاکستان برای نوعی تعامل سازنده است.

در این راهبرد قرار است افغانستان با پاکستان با همکاری با هم با پدیده افراط گرایی و تروریسم با ماهیت ایدئولوژیک مبارزه کنند.

درباره اینکه چنین استراتژی تا چه اندازه در عمل پاسخ مناسب بیابد، برای قضاوت خیلی زود است ولی در هر حال این واقعیت وجود دارد که رئیس جمهوری افغانستان بر این باور است که می توان از طریق تعامل با پاکستان، صلح و ثبات را به کشور بازگرداند و گروههای مسلح مخالف دولت را به پای میز مذاکره بکشاند و با دادن امتیاز و شریک سازی آنها در قدرت، به جنگ در کشور پایان دهد.

دولت وحدت ملی ترکیبی اشرف غنی و عبدالله از چنین ظرفیتی برخوردار است که طالبان، شبکه حقانی و حزب اسلامی حکمتیار را از طریق تعامل با پاکستان به روند مصالحه ملی بکشاند.

برپایه این راهبرد بود که اشرف غنی در اولین سفر خارجی اش به عربستان سعودی، چین و پاکستان رفت و از طالبان، به نام مخالفان سیاسی یاد کرد.

اما تشدید حملات انتحاری طالبان و شبکه حقانی، استراتژی تعاملی اشرف غنی را با آینده ای مبهم روبرو کرد. طالبان اعلام کرده که تا یک عسکر آمریکایی در افغانستان باقی مانده باشد دست از جهاد برنمی دارند و این برای اشرف غنی که در دومین روز به قدرت رسیدنش معاهده امنیتی با آمریکا را امضا کرد، نمی تواند قابل قبول باشد.

بنابراین پرسش اصلی همچنان این خواهد بود که چگونه می توان صلح را به افغانستان بازگرداند؟

مطالب مرتبط