نیروهای آمریکایی افغانستان را از راه رومانی ترک خواهند کرد

بر اساس یک قراردادی که چند روز قبل، بین ایالات متحده و رومانی امضاء شد، ارتش آمریکا برای خروج از افغانستان، شاید از یک پایگاه نظامی این کشور در کنار دریای سیاه استفاده کند.

75160312این قرارداد، به ایالات متحدۀ آمریکا اجازه میدهد تا برای برگرداندن بخش‌های بزرگی از وسایل و تسلیحات خود، راه جدیدی پیدا کند و یکی از بزرگترین مشکلات اکمالاتی خود را به این ترتیب حل کند.

آمریکایی‌ها هنوز هم پایگاه “ماناسک”، در قرقیزستان را در اختیار دارند، ولی قرارداد آنان با قرقیزها در ماه جولای سال آینده تمام میشود. اینکه قرقیزها برای ادامۀ این قرارداد، طی سال مهم 2014 که سال خروج نیروهای غربی از افغانستان است، پول گزافی درخواست کرده اند و همچنان، بی ثباتی در کشورهای آسیای میانه، باعث شده است تا آمریکایی‌ها دنبال راه‌های بدیل برای ترک افغانستان بگردند.

سخنگوی “پنتاگون”، یعنی وزارت دفاع ایالات متحده، گفته است که وزیر دفاع این کشور- چوک هاگل، و وزیر دفاع رومانی- میرچا روسا، قراردادی امضا کرده اند که بر اساس آن، کشور رومانی در رفت و برگشت نیروها و اکمالات آمریکایی به افغانستان سهم میگیرد.

در حال حاضر، پنج تن از نظامیان آمریکایی در پایگاه نظامی شرق رومانی حضور دارند ولی تعداد آنان با امضای این قرارداد بصورت عاجل بیشتر خواهد شد.

نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان، 51 هزار تن گفته شده است و آنان همراه با وسایل سنگین و بزرگ تا پایان سال 2014 افغانستان را ترک میکنند.

قابل یاد آوری است که استفاده از راه مواصلاتی پاکستان برای برگشت نیروهای آمریکایی هم مشکلات فراوانی به همراه داشت که علاوه بر چانه‌زنی‌های سیاسی و اقتصادی مسئولین سیاسی این کشور، حضور طالبان و حملات آنان بر کاروان‌های آمریکایی در داخل خاک پاکستان هم استفاده از این راه را برای آمریکایی ها مشکل ساخته بود.

مطالب مرتبط