تجلیل از رو جهانی مبارزه با فساد اداری با شعار زنجیر فساد را پاره کنید

موسسه همکاری برای صلح و ترقی که با شعار «افغانستان عاری از فساد» فعالیت می‌کند از روز جهانی مبارزه با فساد اداری در کابل تجلیل به عمل آورد.

به گزارش افق، به نقل از بی بی سی این مووسسه که امروز (سه شنبه 18 قوس) برای تجلیل از روز جهانی مبارزه به فساد اداری تجلیل کرده بودند معتقد است که فساد اداری مانع پیشرفت اقتصادی و 141209075501_anty_corruption_logo__624x351_un_nocreditکاهش سرمایه گذاری در کشور شده است.

این نهاد افزوده که مبارزه با فساد اداری در بخش آموزش و پرورش را در دستور کار خود قرار داده و دلیل آن گزارش سال گذشته دیدبان شفافیت افغانستان است که فساد در وزارت معارف افغانستان را در حال افزایش گزارش کرده بود.

در قطعنامه‌ای که امروز توسط این نهاد صادر شد، آمده که وزارت معارف بعد از وزارت دفاع و داخله بیشترین بودجه دولت افغانستان را به خود اختصاص داده و مبارزه با فساد در این نهاد کمک خواهد کرد که بودجه هنگفت دولت افغانستان هدر نرفته و به روند آموزش به مصرف رسد.

این موسسه بوروکراسی گسترده، نبود نظارت لازم، تهیه فهرست معلمان خیالی  در این فهرست جعلی، معلمانی حقوق بگیر هستند که وجود خارجی ندارند و عدم دسترسی لازم مردم به معلومات حقیقی در این وزارت را از ریشه‌های فساد در این نهاد اعلام کرده است.

این نهاد به منظور جلوگیری از فساد در وزارت معارف افغانستان، خواهان اصلاحات در این وزارت شده و گفته است که ایجاد حکومت الکترونیکی یکی از راهکارها به منظور جلوگیری از فساد دانسته شده‌است.

شفافیت در برگزاری امتحان کنکور، توزیع عادلانه بورس‌های تحصیلی، شفافیت در نحوه مصرف بودجه وزارت معارف و حق دسترسی مردم به اطلاعات از دیگر پیشنهادات این نهاد برای مبارزه با فساد اداری در بخش آموزش افغانستان است.

سازمان‌ملل نیز با تشویق کشورهای عضو به مبارزه با فساد اداری افزوده است که فساد یک پدیده اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که همه کشورها ازآن متاثر می‌شوند.

به نوشته این نهاد فساد اداری باعث ضعف نهادهای دموکراتیک، کاهش رشد توسعه و باعث بی ثباتی در دولتها می‌شود. فساد برساختارهای نهادهای دموکراتیک تاثیر گذاشته و باعث تخریب روند انتخابی، جلوگیری از تطبیق قانون و ایجاد یک باتلاق دموکراتیک می‌شود که نتیجه آن دوام و ترویج رشوه است.

سازمان ملل افزوه که در این حالت سرمایه‌گذاران خارجی نا امید و تجارتهای کوچک داخلی نیز غیر ممکن می‌شود، زیرا آنان قادر به پرداخت هزینه شروع فعالیت‌ها به دلیل فساد موجود نیستند.

در ۳۱اکتبر سال ۲۰۰۳مجمع عمومی سازمان ملل کنوانسیون مبارزه با فساد را تصویب کرد. همچنین این نهاد ۹دسامبر را به عنوان روز مبارزه با فساد نام‌گذاری کرده است.

در گزارش سالانه موسسه “شفافیت بین‌الملل” که روز چهارشنبه، ١٢ آذر (٣ دسامبر) منتشر شد، آمده که در مقایسه با سال‌های قبل، فساد دولتی در ایران و تاجیکستان اندکی و در افغانستان به میزان به مراتب بیشتری از سال گذشته میلادی کاهش یافته است. هر چند هر سه کشور از نظر فساد داخلی همچنان در ردیف فاسد ترین کشورهای جهان جای دارند.

در این گزارش، افغانستان از جمله کشورهایی است که طی سال گذشته توانسته است موقعیتش را بهبود قابل توجهی بدهد و با کسب ١٢ امتیاز، به رده ١٧٢ برسد. در سال ٢٠١٣ و سال قبل از آن، امتیاز افغانستان ٨ بوده است. البته میزان فساد در افغانستان هنوز بسیار گسترده است و تنها کشورهای سودان، کره شمالی و سومالی در رده‌های بعد از این کشور قرار دارند.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط