ابراز نگرانی مقام‌های افغانستان از تنها ماندن بعد از  2014 در کنفرانس لندن

رییس جمهور غنی در نشست یک روزه لندن از جامعه‌ی جهانی خواست که افغانستان را بعد از سال 2014 به حال خودش وا نگذارند.

به گزارش افق، محمد اشرف غنی در این نشست خطاب به اشتراک کنندگان این کنفرانس مهم و تعیین کننده برای افغانستان گفت، ما متعهد به کار و مبارزه هستیم و آمده ایم که بگویم،  ما متحد شماییم،10418427_730847573658154_3606649791791569497_n ما موافقتنامه‌های امنیتی با ناتو و ایالات متحده را امضا کردیم و پرونده فساد اداری در کابل بانک را از سر گرفتیم در مبارزه جدی هستیم و ازشما انتظار داریم که به افغانستان کمک کنید و در شرایط خاص و دشوار افغانستان راتنها نگذارید.

در این کنفرانس شرکت کنندگان، به تجدید تعهدات مالی و سیاسی از افغانستان پرداختند به ویژه تعهد که در نشست توکیو صورت گرفته بود.

رییس جمهوری می گوید که عامل بی ثبانی کشورش فقر شدید و تولید مواد مخدر است او از جامعه جهانی خواست که در مبارزه با این دو معضل افغانستان را کمک کند.

غنی عرضه خدمات اجتماعی از سوی جامعه جهانی را بسیار مهم خواند و از شرکت کنندگان کنفرانس خواست که در این بخش بیشتر فعال شوند.

او به آوردن اصلاحات در ادارات دولتی تاکید کرد و اطمینان داد که حکومت افغانستان آماده حسابدهی شفاف در مصرف کمک های جامعه جهانی است.

به گفته محمد اشرف غنی، دولت وحدت ملی به حقوق زنان و کودکان توجهی خاصی دارد و از شرکت کنندگان کنفرانس لندن خواست که یک دانشگاه ویژه زنان را در افغانستان تاسیس کنند.

نمایندگان بیشتر کشورها که در این کنفرانس شرکت کردند، به ادامه کمک های شان پس از سال ۲۰۱۴برای افغانستان وعده سپردند.

نمایندگان کشورهای امریکا، بریتانیا، کانادا، چین، روسیه، پاکستان، ایران، عربستان سعودی، قزاقستان و چندین کشور دیگر گفتند که کمک هایشان را مانند گذشته در یک سطح نگه میدارند.

جان کرزی وزیر خارجه امریکا گفت که پس از سال ۲۰۱۵همچنان افغانستان را کمک می کند، کانادا وعده کمک ۳۵۰میلیون دالری داد، چین گفت که سطح کمک های مالی اش را که تا سال ۲۰۱۶به دو میلیارد یوان می رسد حفط می کند، قزاقستان گفت که اماده کمکی به ارزش ۵۰میلیون دالری است، عربستان از روند صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت کرد و روسیه نیز تاکید کرد که نیروهای امنیتی را در مبارزه با تروریزم کمک می کند.

گفتنی است که کنفرانس یک روزه لندن با حضور هفتاد نماینده‌ی کشورهای خارجی و سازمان‌های بین المللی امروز به کار خود پایان داد که مقام‌های دولت افغانستان و نمایندگانی از نهاد‌های مدنی کشور نیز در آن سهم داشتند.

 خبرگزاری افق

مطالب مرتبط