رییس جمهورغنی: روابط افغانستان و ناتو وارد مرحله جدیدی خواهد شد

محمداشرف غنی رییس جمهور کشور که این روزها در بروکسل مقر ناتو به سر می‌برد درنشستی گفت: روابط افغانستان-ناتو که با یک تراژدی اغا ز و با قربانی استحکام یافته بود اکنون واردمرحله‌ی جدیدی می‌گردد.

به گزارش افق به نقل از آشنا محمد اشرف غنی که همراه با عبدالله عبدالله، رییس اجراییF4C9CC45-9950-48DB-8DF2-DCE38542838D_w640_r1_s حکومت افغانستان برای اشتراک در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل، بلجیم به سر می‌برد؛ از کمک‌های  پیمان اتلانتیک شمالی سپاسگذاری کرد و به هزاران سرباز آن پیمان که در درگیری های داخل افغانستان کشته و یا مجروح شده اند، ادای احترام کرد.

غنی گفت: “افغانستان در خط مقدم مبارزه قرار دارد. اما آن مبارزه و تعهدات ناتو در آن مبارزه، به مفهوم تامین مصئونیت اروپا و امریکایی شمالی بوده است.”

 غنی و عبدالله روز دوشنبه به بروکسل مقر ناتو در بلجیم رسیدند و قرار است امروز سه شنبه با وزرای خارجه ۲۸ کشور عضو پیمان اتلانتیک شمالی، مقامات ارشد و ده‌ها کشور عضو که سربازان خود را طی بیش از یک دهه پسین به افغانستان فرستادند، ملاقات کنند.

آقای عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان که در این سفر رییس جمهورکشور را همراهی  می کند نیز اظهارات و پیشبینی‌ها خوش بینانه‌ی را بیان داشت.

آقای عبدالله گفت: “با روحیه جدید همکاری که شما در حکومت جدید وحدت ملی مشاهده می کنید، زمینه ایجاد شده برای تغیر فضا نه تنها برای افغانستان بلکه برای منطقه و صلح جهانی، بسا بزرگتر از آنچه است که ما تصور کرده می‌توانیم.”

انتظار می‌رود وزرای خارجۀ ناتو، در نشست روز سه شنبه رسماً ماموریت جدید آن پیمان را در افغانستان تصویب کنند.

گفته می‌شود که از اول ماه جنوری سال ۲۰۱۵، نیرو های امنیتی افغان مسوولیت کامل امنیتی و جنگی را در سرتاسر کشور شان به عهده می‌گیرند و سربازان ناتو تنها در عرصه مشوره دهی و آموزش کار خواهند کرد.

برنامۀ حضور نیرو های ناتو پس از ۲۰۱۴، با توشیح توافقنامه امنیتی میان افغانستان – ایالات متحده و ناتو توسط رئیس جمهور افغانستان؛ نهایی شد.

جینز ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو از تصویب آن پیمان توسط هر دو مجلس و توشیح آن توسط رییس جمهور افغانستان استقبال کرد.

منشی عمومی ناتو گفت: “آنچه را که برای انجام ماموریت مان ضرورت داشتیم اکنون در دست داریم،  روند آموزش، مشوره دهی و همکاری نیرو های امنیتی افغان از حمایت قاطع ما برخوردار است.”

آقای ستولتنبرگ، اوایل روز دوشنبه گفت که خشونت در افغانستان ادامه خواهد داشت اما ابراز اطمینان کرد که نیرو های امنیتی افغان در همکاری و پشتیبانی ناتو، توان رویارویی با اوضاع را دارند.

قرار است رییس جمهور و رییس اجرایی افغانستان، تاریخ چهارم دسمبر غرض اشتراک در کنفرانس کشور های تمویل کننده‌ای افغانستان به لندن برود و از آن‌ها بخواهند تا به کمک هایشان با افغانستان ادامه دهند.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط