نیکوداشت از کارنامه و چهره‌ی فرهنگی و ادبی حمزه واعظی در کابل

نهاد‌های فرهنگی اجتماعی، هنرمندان دانشجویان و جوانان کابل عصر روز پنجشنه  با اجرایی مراسمی حضور حمزه واعظی را در کابل گرامی داشتند و از کارنامه‌ی ادبی، فرهنگی و علمی وی تجلیل کردند.

به گزارش افق، سخنرانان این محفل هرکدام از کارنامه‌ی وی به نیکویی یاد کرده و او را یک سرمایه ناب برای نسل بعد از خودش دانستند.DSCF0675

سخنرانان حمزه واعظی را نویسنده‌ای دانستند که در زمان جنگ و در دیار هجرت رنج هایش را نوشته و کارنامه خوبی ادبی و فرهنگی بجا گذاشته است.

کتاب‌های سدها و طوفان ها، ب
درود خاک اولیا، میدان هوایی گردیز، سرخ جامگان بامدادی، سید، خدا حافظ، عبور از هلمند وافغانستان و سازه های ناقص هویت ملی و صدها مقاله دیگر از محصول فعالیت‌های حمزه واعظی است.

محمد امین احمدی رییس دانشگاه ابن سینا حمزه واعظی را تابو شکن در زمان جنگ و مقاومت توصیف کرد و از او و هم قطارانش به عنوان ستون‌های فرهنگی یاد کرد و گفت که آنان با نشر مجله دُر دری در ایران، کارهای ارزنده ادبی می کردند.

او گفت که واعظی در حلقه دُر دری، فرد سیاست اندیش بود و در این عرصه کارهای علمی کرده است؛ خوب است که باقی عمرش را نیز صرف علم و تحقیق کنند.

از دیگر سخنرانان این محفل، علی پیام نویسنده و پژوهشکر بود. او کارنامه نویسندگی همزه واعظی را در دو بخش خاطره نویسی و تاریخ نگاری، و پژوهش در باره هویت ملی تقسیم کرد و گفت DSCF0750که حتا می‌شود از کتاب‌های او به عنوان منبع دست اول استفاده کرد.

او گفت که در حوزه هویت ملی در افغانستان کم پرداخته شده و تنها چهار کتاب می‌توان در این رابطه یافت که دو کتاب آن از حمزه واعظی است.

هادی میران، شاعر و نویسنده یکی از هم نسلان وی گفت: نثر شیوای حمزه واعظی او را از تمام هم قطارانش جدا می‌کند و می‌گوید: خیلی‌ها در داخل و خارج کشور حتی اگر او را ندیده باشند با نثر زیبای او آشنایند و او را از آدرس نوشته هایش می‌شناسند.

پس از آن حمزه واعظی در این محفل سخنرانی کرد و گفت، زمانی به نوشتن و کارهای ادبی و فرهنگی پرداخته است که با کمبود کتاب و منبع مواجه بوده است.

به گفته او، زمان جنگ و مقاومت از یکطرف کارهای پژوهشی و ادبی کم بود و از طرف دیگر کتاب و منبع اندک بود و به آن دست‌رسی نداشتند.

او گفت که کارهای ادبی و فرهنگی اش از روی تجربه، آزمون و خطا بوده است که در زمان جنگ و مقاومت به آن پرداخته است؛ برخلاف نسل امروز که با منبع و الگو های تجربه شده مواجه اند DSCF0645و امکانات تحقیق برایشان فراهم شده است.

گفتنی است که در این مراسم محمد واعظی از دست اندرکاران موسسه‌ی در دری به نمایندگی از برگزار کنندگان این همایش و اسدالله شفایی نیز به عنوان کسی که مدتی طولانی با استاد حمزه واعضی بوده است  صحبت کردند.

این برنامه که به همت موسسه دردری کابل برگزار شده بود با استقبال چشم نواز فرهنگیان، دانشگاهیان، افراد و اشخاص سرشناس کابل رو برو شده بود.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط