روحانی: سویس حسن نیت ایران را به طرف آمریکایی منتقل کند

حسن روحانی در دیدار با سفیر تازه سوئیس در تهران از وی خواست که به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، حسن نیت جمهوری اسلامی را به طرف آمریکایی منتقل کند. علا‌الدین بروجردی گفت که ایران از غنی‌سازی اورانیوم عدول نخواهد کرد.

0,,17101864_303,00
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، جولیو هاز سفیر تازه سوئیس در تهران، روز شنبه (۱۹ اکتبر) با حسن روحانی، رئيس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و استوارنامه خود را به وی تقدیم کرد.

روحانی در این دیدار با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی با کشورهای ۵+۱ گفت: «احساس می‌کنم که همه طرف‌های مذاکره‌کننده در موضوع هسته‌ای قانع شده‌اند که راه گذشته، راه مناسبی نبوده است». وی افزود، اگر هدف ایجاد اعتماد دوجانبه است راه‌حل‌های بسیار بهتری نیز وجود دارد.

روحانی تصریح کرد که در دیدار با سران کشورهای مختلف در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل و نیز در ملاقاتی که با برخی رهبران کشورهای اروپایی داشته متوجه شده که “شرایط کاملا با گذشته تفاوت کرده” و امروز این فضا در اتحادیه اروپا به وجود آمده که “باید مسیر جدیدی طی شود”.

به باور روحانی، در اجلاس ژنو “اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای طرفین آشکار شده است”.

انتقاد روحانی از تحریم‌ها

روحانی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را مردود دانست و اذعان کرد که “ایران امروز حتی برای خرید دارو و غذا نیز با برخی مشکلات بانکی مواجه است”. وی ابراز امیدواری کرد که در راستای برطرف شدن تحریم‌ها گام‌های موثری برداشته شود.

روحانی همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی همه تلاش‌های خود را می‌کند تا به جامعه بین‌المللی نشان دهد که همه اقدامات این کشور در چارچوب قانون است. وی تصریح کرد که در برنامه اتمی ایران “هیچ موردی برای پنهان کردن وجود ندارد”.

روحانی سوئیس را کشوری مستقل و بی‌طرف خواند که امروز جایگاه خاصی در جهان دارد. وی ابراز امیدواری کرد که سفیر تازه سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا بتواند حسن‌نیت جمهوری اسلامی را به طرف آمریکایی منتقل کند.

سفیر تازه سوئیس در تهران نیز ضمن قدردانی از ایران برای اینکه ژنو را به عنوان محل مذاکرات هسته‌ای انتخاب کرده، سخنرانی حسن روحانی در نیویورک را آغاز “عصر جدیدی از روابط ایران با جهان” توصیف کرد.

“قرار نیست ایران از غنی‌سازی عدول کند”

به موازات آن، علا‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس (۲۷ مهر)، با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ در ژنو، بار دیگر بر موضوع غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: «آنچه در مذاکرات حائز اهمیت است به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی است».

بروجردی افزود: «طی مذاکرات تا حصول نتیجه بایستی غنی‌سازی که محور فعالیت هسته‌ای است به رسمیت شناخته شود». وی بار دیگر تاکید کرد که “قرار نیست ایران از حق غنی‌سازی عدول کند”. بروجردی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحت نظر آژانس و “کاملا شفاف” توصیف کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر لزوم رفع تحریم‌ها از سوی کشورهای ۵+۱ تاکید کرد و گفت: «لغو تمام تحریم‌ها می‌تواند نشانه گام‌های عملی باشد و در غیر این‌صورت نمی‌توان به نتیجه امیدوار بود».

بروجردی ضمن تاکید بر لزوم “ادامه هوشمندانه مذاکرات” مدعی شد که برخی کشورها و بویژه اسرائيل در پی ناکام ساختن مذاکرات هستند: «شیطنت برخی رسانه‌های متصل به صهیونیست‌ها درباره مذاکرات ژنو قابل پیش‌بینی بود. آنها به دنبال عدم نتیجه‌گیری مذاکرات هستند که باید در این زمینه هشیار بود».

وی همچنین پذیرش پروتکل الحاقی را منوط به موافقت مجلس کرد و یادآور شد: «ما در مجلس عدم پذیرش پروتکل را به تصویب رساندیم و چون این موضوع مصوبه مجلس است طبیعی است که برداشتن هر گامی در این زمینه از سوی دولت باید با مصوبه مجلس باشد».

مطالب مرتبط