شکل گیری نخستین شبکه گزارش‌دهی انتخاباتی در افغانستان

شبکه گزارش دهی انتخاباتی اولین تشکل خبرنگاری است که توسط مرکز رسانه‌ی افغانستان(مدیوتیک) افغانستان و باهمکاری‌های انکشافی افغان-المان برای  انتخابات افغانستان سازمان دهی شده و قرار است در انتخابات پارلمانی در پیش رو فعالیت کند.

به گزارش افق، مسوولان ایجاد کننده این شبکه‌ی خبری می‌گویند: با فراخوانی خبرنگاران از 34 ولایت کشور و با حضور نزدیک 70 خبرنگار این شبکه راه اندازی شده است.DSC_0032

حمید زازی مسوول مدیوتک می‌گوید شبکه گزارش دهی انتخاباتی خبرنگاران افغانستان، نخستین شبکه‌ی است که قرار است به منظور توان‌‌مند سازی خبرنگاران افغانستان به وجود آمده تا بتوانند در جریان انتخابات پارلمانی بصورت جامع و بادرنظرداشت ارزش‌های ژورنالیزم صلح و گزارش دهی حساس منازعه از مسایل و رویداد‌های مختلف گزارش دهند.

به گفته‌ی وی این برنامه‌ی مقدماتی این شبکه بوده که از هر ولایت دو خبرنگار به کابل دعوت شده و به مدت دو روز ضمن آموزش تصمیم نهایی شان به ایجاد این شبکه ختم شده است ولی در در آینده نزدیک به عنوان گام عملی دو دوره‌ آموزش‌های عملی برگزار گردد وقرار است در این دوره‌ها استادان بین المللی روش‌های نوین گزارش‌های انتخاباتی و منازعه را تدریس کنند.

شرکت کنندگان و خبرنگاران دعوت شده از ولایت‌های افغانستان نیز تاسیس شبکه‌ گزارش دهی انتخاباتی را گام مثبت و موثر در بخش پوشش خبرهای می‌دانند.

شجاع الحق نوری خبرنگاریست  که از ولایت پنجشیر به کابل آمده است او می‌گوید دست آورد سفرشان و تاسیس این شبکه این است که زین پس مرجمعی وجود دارد که بر کار ما نظارت و یا حد اقل گزارش‌های انتخاباتی ما را با همان سازوکار های پذیرفته شده‌ی علم ژورنالیزم به نشر برسانند.

هارون نور خبرنگار دیگریست که از ولایت پروان در این پروسه شرکت کرده و می‌‎گوید هدف از برگزاری این دوره آموزشی و همچنین تاسیس این شبکه سراسری پیشگیری از تقلب، تهیه گزارش‌های انتخاباتی عاری از هرگونه طرف قرار گرفتن و حل منازعه بوده است و ما چیزهای زیادی در این دوره یاد گرفتیم و کوشش خواهیم کر حقایقی پنهان را کشف و در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

اسحاق اکرمی خبرنگار رادیو کلید و همکار رادیو محلی بامیان تشکیل چنین شبکه‌ی را خیلی مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گویدما با وجود اینکه در اینجا از 34 ولایت افغانستان خبرنگار حضور داشت از مشکلات تمام خبرنگاران در سراسر افغانستان با خبر شدیم و بعد از دوروز بحث و گفتگو موفق شدیم شبکه را تاسیس نموده و در فرصت‌های بعدی و کارگاه‌های بعدی ما بصورت تخصص چیزهای بیشتری خواهیم آموخت.

گفتنی است که مدیوتک(مرکز رسانه‌ی افغانستان) با همکاری  برنامه‌ی انکشافی دولت آلمان این شبکه را تاسیس کرده است.

پیش از این نیز موسسه‌ مدیوتک برنامه‌های آموزشی زیادی را بخصوص گزارش‌دهی صلح، گزارش دهی انتخابات و… برگزار کرده بود و برزرگترین کار رسانه‌ی این موسسه ایجاد استدیوهای رادیو تلویزیون است که به هدف کمک به خبرنگاران وشبکه‌های خصوصی افغانستان ساخته شده است.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط