اسپنتا: افغانستان و چین به همکاری مشترکی برای مبارزه با تروریزم نیاز دارند

دکتر داد فر رنگین اسپنتا معتقد است که افغانستان وچنین در معرض خطر جدی و مشترک قرار داشته و به همین دلیل به همکاری مشترک نیز نیازمنداند.

به گزارش افق، مشاورامنيت ملي حامد كرزي رييس جمهور پيشين افغانستان كه امروز در سيمينار چشم انداز روابط آينده افغانستان و چين با حضور مسوولان چيني در كابل سخن ميگفت افزود كه  اين D67EB296-67C7-405F-B662-E59F49C5AA77_w640_r1_s-631x354دو كشور براي مبارزه با ترويزم نياز به گسترش همكاري هاي مشترك دارند.

 وی تاكيد دارد كه كشت مواد مخدر در افغانستان نيز يك مشكل منطقوي است و بايد در برابر آن به گونه ي مشترك مبارزه شود.

وی یاد آور شد که افغانستان و چين در معرض تهديد هاي مشترك قرار دارند و جدايي طلبان تركستان شرقي نيز در كشورهاي منطقه آموزش ميبينند.

از سوي هم مسوولان چيني نيز بر گسترش روابط ميان دو كشور تاكيد دارند و ميگويند كه دو كشور ميتوانند با گسترش روابط شان با تهديدات كه روبرو هستند مبارزه كنند.

زيجون سفير چين در افغانستان، در اين نشست گفت که درحال حاضر، روابط چين و افغانستان به بهترين مرحلۀ تاريخى رسيده است و چين، متعهد به افزايش همکارى ها براى آيندۀ درخشان افغانستان مى باشد.

وى افزود که کشورش آماده است تا در بخش هاى مختلف چون اقتصادى، فرهنگى، استخباراتى، مبارزه با تروريزم، سيستم قضايى و غيره، همکارى ها و روابط دوستانۀ خود را با افغانستان گسترش دهد.

به گفتۀ او، چين و افغانستان بايد همکارى هاى استخباراتى و مبارزۀ مشترک در برابر دهشت افگنى داشته باشند.

گفتنی است که درجريان ديدار رييس جمهور غني از چين، مقام‌هاي آن‌كشور نیز از حكومت افغانستان خواستند تا در سركوب مخالفان حكومت اين كشور در افغانستان با آنان همكاري كند.

 خبرگزاری افق

مطالب مرتبط