وزارت صحت: نزدیک به دو ملیون سی سی خون در محرم امسال جمع آوری شده است

وزارت صحت عامه کشور اعلام کرده است که در ایام محرم امسال نزدیک به دو ملیون سی سی سی خون در کمپیان‌های داوطلبان جمع آوری گردیده است.

به گزارش افق، وزارت صحبت در یک خبرنامه به رسانه‌ها اعلام کرده است که این وزارت ضمن همکاری با مردم در بخش کمپیان داوطلبان خون دهی، هیئت رهبری این وزارت نیز در این امر خدا 5655پسندانه شرکت کرده است و همانند دیگر شهروندان کشور خون اهدا کردند.

دوکتور ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت عامه کشور، پیش از هدای خون خود از سایر هموطنان و نهادهای دولتی و غیر دولتی خواست تا در  کمپاین های اهدای خون شرکت نموده بیان داشت که این روند با ید یک فرهنگ تبدیل شودو شهروندان کشور با اهدای خون شان، دَین بشردوستانه و انسانی خویش را در نجات زندگی نیازمندان ادا نمایند.

دوکتور دلیل گفت: ” خون جمع آوری شده بعد از اجرای آزمایشات لازم از نظر مصئونیت و سلامتی آن در بانک‌های خون به یک درجه معین حرارتی نگهداری میگردد و از آن برای نجات حیات مریضان و مجروحان عاجل، استفاده صورت می گیرد”.

بانک خون مرکزی وزارت صحت عامه کمپاین‌های جمع آوری خون را بطور متواتر در مرکز و ولایات راه اندازی کرده و تمام تسهیلات لازم را بخاطر جمع آوری خون در کشور مهیا نموده است تا بتواند خون مصئون و مورد نیاز هموطنان را در بانک های خون و مراکز صحی نگهداری نماید که در هیچ حالت به کمبود خون مواجه نگردد.

مجروحان حوادث انتحاری و انفجار، سایر رویداد های امنیتی و حوادث ترافیکی، مریضان سرطانی و مریضان تلاسیمیا،  عملیات های ولادی خانم‌های حامله از جمله نیازمندان خون اند که اگر به اسرع وقت برایشان خون نرسند، ممکن است زندگی شان‌را از دست بدهند.

فرهنگ اهدای خون در ایام عاشورا و ماه محرم  مورد استقبال گرم عزاداران حسینی قرار گرفته که باگذشت هرسال  تعداد اهدا کننده‌گان خون افزایش می یابد.

در خبرنامه این وزارت آمده است که در ایام عاشورای سال 1391 یک و نیم (1.5) میلیون سی سی خون، در سال 1392 یک اعشاریه شش (1.6) میلیون سی سی خون و  در ایام عاشورای سال روان نزدیک به دو ( 2) میلیون سی سی خون از سراسر کشور جمع آوری گردیده است.

خون دادن نه تنها به صحت انسان سالم ضرر ندارد، بلکه فواید زیادی را در تأمین سلامتی شخص خون دهنده به بار می آورد. تحقیقات نشان داده است افراد که خون اهداء می‌کنند کمتر به امراض قلبی دچار میشوند و اهدای خون باعث شادابی و اکسیجن رسانی بهتر نیزمیگردد.

به گفته دانشمندان علوم پزشکی بدن انسان سالم قدرت دوباره گرفتن خون را در کمترین وقت دارد و هر مرد که بدن سالم داشته باشد میتواند در هر سه ماه  و هر خانم در مدت هر چهار ماه خون اهدا نمایند. اشخاصى که از نگاه جسمى و روحى سالم باشند؛ سن شان از ١٨ الی 65 سال بوده و وزن شان بالاتر از ٥٠ کيلوگرام باشد وکسانی که مبتلا به کم خونى نباشند، مى توانند خون بدهند.

گفتنی است که امسال نیز چون سال‌های گذشته تمام مقام‌های دولتی و حکومتی از جمله دکتر محمداشرف غنی در کمپاین‌های داوطلبانه‌ی خون دهی شرکت کرده و شهروندان کشور را به خون دهی تشویق کردند.

مطالب مرتبط