46 کشور جهان چهارمین اجلاس منطقه ای «فرایند استانبول برای افغانستان» را در چین برگزار کردند

امروز جمعه ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴ چهارمین اجلاس منطقه ای  «فرایند استانبول برای افغانستان» با شرکت نمایندگان 46 کشور در پکن آغاز به کار کرد.

n00101232-t

این اجلاس یک روزه  با سخنان «لی کچیانگ» نخست وزیر چین آغاز شد، وی ابراز امیدواری کرد که این اجلاس با نتایج مثبتی برای کشور افغانستان همراه باشد.

نخست وزیر چین  از شرکت کنندگان در اجلاس خواست به مشکلات افغانستان نگاه جدید تری داشته باشند، تا این کشور که به تازگی شاهد یک تحول بزرگ سیاسی بود، بتواند گام های پیشرفت را سریع تر طی کند.

«لی کچیانگ» گفت: آرزوی همه ما ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان است و امیدوارم با درایت و تلاش همه ما این آرزو تحقق یابد.

وی سرنوشت افغانستان را برای چین مهم دانست و تاکید کرد که پکن به تلاش خود برای برقراری امنیت، رشد و توسعه اقتصادی، مسائل آموزشی و هر آنچه به پیشرفت افغانستان کمک کند، ادامه خواهد داد.

نخست وزیر چین همچنین به این نکته که امنیت افغانستان باید توسط مردم این کشور برقرار شود، تاکید کرد.

«محمداشرف غنی » رییس جمهوری کشور نیز در این اجلاس در سخنانی از چین به خاطر قبول میزبانی این نشست و از نمایندگان کشورهای عضور برای حضور در این اجلاس قدردانی کرد.

وی گفت: افغانستان شرایط حساس و سختی را پشت سر گذاشته و انتقال قدرت و برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری از تحولات مهم در ماههای اخیر درافغانستان است.

ریس جمهور کشور در ادامه صحبت های خود گفت ، افغانستان در شرایط جدید سیاسی، سیاست تعمیق همکاری ها با کشورها را در پیش خواهد گرفت و بر اساس احترام متقابل برنامه های خود را به پیش می برد.

در نوامبر ۲۰۱۱ کشورهای چین، روسیه، افغانستان و دیگر کشورهای مرکزی آسیا به توافقی در ترکیه دست‌یافتند که طی آن روابط منطقه‌یی با افغانستان را از منظر جدید بررسی کنند تا امنیت و ثبات بیشتری برای افغانستان در پی داشته باشد.
این توافق که به «فرآیند استانبول برای افغانستان» مشهور است شامل ۱۴ عضو، افغانستان، چین، هند، ایران، قزاقستان، پاکستان، روسیه و ترکیه و ۲۸ کشور حمایت‌کننده شامل امریکا، انگلیس، سازمان ملل و سازمان همکاری‌های شانگهای از آن حمایت می‌کنند .

هیت همرا ریس جمهور افغانستان در چین
هیت همرا ریس جمهور افغانستان در چین

هدف اصلی این اجلاس استفاده از توان منطقه­ ای برای حل مشكل افغانستان می باشد .

پیش از این، سه نشست در این خصوص برگزار شد که دو نشست به میزبانی ترکیه (استانبول و آنکارا) و یک نشست به میزبانی تاجیکستان بوده است.

یکی از مقامات که ریس جمهور کشور را در این سفر همراهی می کند به افق گفت  در حاشیه  اجلاس ریس جمهور دیدارهایی با نمایندگان کشورهای مختلف خواهند داشت.
در این سفر حاجی محمد محقق معاون دوم  ریس اجرایی ٬سرپرست وزارت امور خارجه ضرار احمد عثمانی٬ محمد شاکر گارگر سرپرست وزارت تجارت وصنایع٬ حنیف اتمر٬  بسم الله محمدی سرپرست وزارت دفاع ملی٬ سرپرست وزارت مالیه عمر زاخیلوال همراهی می کنند.

قابل یاد اوری است در این سفر چهار موافقت نامه  با دولت  افغانستان و چین به امضا رسیده است.

مطالب مرتبط