وزیر خارجه ایران:اتخاذ سیاست غلط گذشته کشورهای منطقه سبب گسترش موج افراط گرایی در افغانستان شد

 وزیرامور خارجه ایران سیاست های غلط گذشته کشورهای منظقه که منجر به گسترش افراط گرایی درافغانستان  و منطقه شده را مورد نکوهش قرار داد.

مجمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتکو با خبرنگاران
مجمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتکو با خبرنگاران

 محمد جواد ظریف می گوید نگاه کشورهای منظقه باید به کشور افغانستان  تغییر کند،

وزیرخارجه ایران روز پنجشنبه برای شرکت در «اجلاس فرایند استانبول برای افغانستان»  در میدان هوایی پکن به خبرنگاران  گفت: متاسفانه  اتخاذ سیاست های غلط در منطقه سبب گسترش موج افراط گرایی در کشور افغانستان شده که باید متوقف شود.

وی، حل این معضل را در گروی اتخاذ یک سیاست  سالم و نگاه  نو از سوی کشور های منطقه  وهمه کشورهای عضو نسبت به کشور افغانستان دانست.

ریس دستگاه دپلوماسی ایران با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن این هدف و حل مشکلات یاد شده، هیچ یک از اعضا به تنهایی قادر به انجام آن نیستند، افزود: تنها با اتحاد، همدلی و در اولویت قرار دادن مشکلات افغانستان است که می توانیم به حل آن امیدوار باشیم.

ظریف در ادامه با ابراز خرسندی از برگزاری خوب انتخابات در افغانستان و تشکیل دولت وحدت ملی درافغانستان، برگزاری اجلاس فرایند استانبول برای افغانستان را در برقراری ثبات و امنیت و اجرایی شدن اهداف دوره های گذشته مهم دانست.

توافق موسوم به ‘فرایند استانبول’ در سال 2011 تشکیل شد؛ براساس آن، تمام کشورهای عضو باید تلاش خود را در راستای امنیت و ثبات بیشتر در افغانستان بکار گیرند.

تاکنون سه نشست در این راستا برگزار شده که دو نشست به میزبانی ترکیه (استانبول و آنکارا) و یک نشست به میزبانی تاجیکستان بوده است. نشست چهارم نیزروزجمعه ۳۱ اکتبر به میزبانی پکن برگزار می شود.

در ایران راستا  علی احمد داد یار یکی از افرادی که بیش از ۱۵ سال در ایران زنده گی کرده است می گوید.

که در سه ده گذشته بیش از ۲ میلیون مهاجر کشور مان در ایران ساکن بوده است٬ اما به علت سایت غلط ایران در طول این مدت همه مردم مهاجر از دولت ایران ناراضی بوده است.

مطالب مرتبط