امضای چهار موافقتنامه میان افغانستان و چین در دومین روز حضور هیئت افغانستان در چین

دراولین روزسفر اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان به کشور چین ،با حضور داشت شی جینگ پینگ رییس جمهور این کشور چهار موافقتنامه میان دوکشور به امضاء رسید.

به گزارش خبرگزاری افق ،حکومت چین متعهد شده است که سقف کمک های خود به افغانستان  را که درجریان سال های گذشته 500 میلون یوان پول رایج چین بوده را به یک ونیم میلیارد یوان 1467251_712085005534411_8711452241919977477_nدرجریان سال های اخیرافزایش دهد.

بر این اساس با حضور رواسای جمهور دوکشور وهیات همراه چهارموافقت نامه به امضاء رسید.

سرپرست وزارت خارجه  و وزیر خارجه چین، موافقتنامه رفع ویزای گذرنامه های سیاسی و موافقتنامه کمک های بشر دوستانه چین با افغانستان را به امضا رسانیدند.

همچنان موافقتنامه همکاری های اقتصادی و فناوری میان دو کشور را مشاور اقتصاد ملی و سرپرست وزارت مالیه افغانستان و وزیر مالیه چین امضا کردند.

در این سفر موافقتنامه همکاری میان اتاق تجارت و صنایع افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین نیز توسط رییس اتاق تجارت افغانستان و رییس فدراسیون صنعت و تجارت چین به امضا رسید.

این نخستین سفر رسمی احمدزی به کشور چین می باشد اشرف غنی احمدزی درجریان دیدار بارییس جمهور چین با اشاره پیشنیه تجارت  وارتباط افغانستان و چین  از طریق راه ابریشم گفت: می خواهیم افغانستان در ۲۰ سال آینده به نقطه اتصال اقتصادی منطقه تبدیل شود، ازاین رو افغانستان خواستار تامین ارتباط مستقیم با چین از طریق منطقه اقتصادی واخان درشمال افغانستان با چین می باشد.

شی جین پینگ رییس جمهور چین اولین سفر رسمی رییس جمهور احمدزی به چین، را  نمایانگر اهمیت دادن روابط بین دوکشور دانست واظهار داشت :چین افغانستان را در همکاری منطقوی و درنشست استانبول کمک وهمکاری خواهد کرد.

رییس جمهورچین همچنان ازتشویق وتمرکز بیشتر سازمان همکاری های شانگهای باافغانستان خبرداد.

شی جین پینگ با اشاره بر اهمیت روابط افغانستان و پاکستان خاطر نشان کرد که ما می خواهیم در راستای تامین اعتماد بیشتر میان افغانستان و پاکستان نقش خویش را ایفا نماییم.

رییس جمهور چین درجریان این دیدار بارییس جمهور افغانستان دربخش اقتصادی ازافزایش سقف کمک های دولت چین خبرداد وگفت: درسال جاری به ارزش ۵۰۰ میلیون ین در عرصه های مختلف به افغانستان کمک خواهدنمود  و این کمک تا سال های آینده به مبلغ یک اعشاریه پنج میلیارد ین افزایش خواهد یافت.

همچنان ۵۰۰ بورس تحصیلی را در جریان پنج سال آینده در اختیار حکومت افغانستان قرار خواهد داد تا جوانان افغان بتوانند دردانشگاه های آن کشور به تحصیلات عالی بپردازند.

شی جین پینگ اظهار امیدواری کرد که شاهد یک افغانستان متحد، باثبات، مرفه و مترقی باشیم.

اشرف غنی احمدزی قراراست دراین سفر چهار روزه دیدارهای مختلفی ازمقام‌های کشور چین نیز انجام دهد.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط