حمله انتحاری در سوریه 30 کشته بر جا گذاشت

دریک حمله انتحاری در ولایت مرکزی سوریه روز یکشنبه دست کم 31 تن به شمول سربازان حکومتی کشته شدند. این در حالی است که دبیرکل جامعه عرب از تعیین تاریخ برگزاری کنفرانس صلح سوریه خبر داده است.

دیده بان حقوق بشر که یک نهاد نزدیک به شورشیان سوریه و مستقر در لندن است، گفت که فرد بمبگذار یک موتر مملو از مواد منفجره را در یک پوسته بازرسی در شهر حماه منفجر کرد.

خبرگزاری دولتی سوریه با تایید کشته شدن 30 تن در این حمله، گزارش داده است که فرد مهاجم موتر بمبگذاری شده خود را در جاده مزدحم در حاشیه شهر منفجر کرد. به گفته خبرگزاری سوریه، حدود یک و نیم تن مواد انفجاری در این موتر جاسازی شده بود.

حکومت سوریه “تروریست ها” را مسوول این بمبگذاری عنوان کرده است؛ اصطلاحی که برای شورشیان مخالفش استفاده می کند.گروه های مختلف تندرو به مخالفان بشار اسد، رییس جمهور سوریه پیوسته اند که برخی از آنها با شبکه تروریستی القاعده ارتباط دارند و حملات انتحاری را بر اهداف نظامی و پوسته های بازرسی سوریه انجام می دهند.

تاریخ برگزاری کنفرانس صلح سوریه

همزمان با وقوع این حمله، نبیل العربی، دبیرکل جامعه عرب گفت که کنفرانس صلح سوریه در ژنیو به تاریخ 23 نوامبر برگزار می شود. او بعد از دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل و جامعه عرب در امور سوریه در قاهره گفت: «تصمیم گرفته شده است که کنفرانس ژنیو دو، به تاریخ 23 نوامبر برگزار شود».

العربی گفت که ترتیبات برگزاری این کنفرانس شروع شده است. اما اخضر ابراهیمی، نماینده جامعه عرب و سازمان ملل برای سوریه گفت که تاریخ برگزاری این کنفرانس باید به صورت رسمی تعیین گردد. او گفت که برای حمایت از برگزاری این کنفرانس، در این سفر منطقه یی اش از قطر و ترکیه، با حامیان سرسخت شورشیان سوریه، و همچنان ایران حامی رییس جمهور بشار اسد دیدار می کند.

روسیه به عنوان متحد نزدیک و ایالات متحده امریکا از ماه ها به این سو در تلاش بوده اند که کنفرانس بین المللی صلح سوریه را برگزار کنند؛ اما مخالفت ها در مورد پیش شرط ها، اشتراک کنندگان و تاریخ برگزاری کنفرانس، منجر به تعویق آن شده است.

گروه های اپوزیسیون سوریه در مورد اشتراک در این کنفرانس اتفاق نظر ندارند. “ایتلاف ملی سوریه” که گروه اصلی اپوزیسیون است، در اواخر ماه جاری در یک نشست در مورد اشتراک در این کنفرانس تصمیم خواهد گرفت.

“شورای ملی سوریه” که دیگر گروه اپوزیسیون است، این گفتگوها را رد کرده است. این گروه گفته است در حالی که مردم سوریه زیر حاکمیت بشار اسد رنج می برند، در کنفرانس صلح شرکت نمی کند.
حکوت سوریه گفته است که هیاتی به رهبری ولید المعلم، وزیر خارجه این کشور را به کنفرانس ژنیو خواهد فرستاد.

براساس آمار سازمان ملل متحد، جنگ داخلی سوریه که در پی تظاهرات صلح آمیز در ماه مارچ 2011 شروع شد، تا حالا بیش از 100 کشته بر جا گذاشته است.

مطالب مرتبط