جان کری و حامد کرزی بر سر بخشی از قرارداد امنیتی به توافق رسیدند

دیروز جمعه ۱۱ اکتبر جان کری وزیر خارجه آمریکا در یک سفرغیر منتظره و بدون اعلام قبلی وادر کابل شده بود تا با رییس جمهور افغانستان در باره دو موضوع مهم گفتگو کند و به توافق برسند .

گفته می شود دو موضوعی مهم که باعث شده که جان کری سر زده به کابل بیاید اول امضای قرارداد امنیتی است که لوی جرگه عنعنوی را پیش رو دارد و موضوع دوم و بسیار مهم انتخابات سال ۲۰۱۴ افغانستان و معیارهای ریس جمهور افغانستان برای امریکا و معرفی و تایید کاندید کاخ سفید ازمیان کاندیدان انتخابات افغانستان بوده است .

منابع ازارگ ریاست جمهوری گفته اند که حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان و جان کری وزیر امور خارجه امریکا به غیراز مصئونیت قضایی نیروهای امریکایی، در مورد پیش نویس این پیمان به توافق رسیده اند.

امروز جان کری و رئیس جمهور کرزی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کردند که به تمامی محتوای پیمان امنیتی توافق کردند و تنها بر سر مسئله جنجالی مصئونیت قضایی بحت نکرده اند.

حامد کرزی گفت که بحث در مورد مصئونیت قضایی عسکران امریکایی در افغانستان از صلاحیت های دولت او نیست و این موضوع را به تصیمیم لویه جرگه واگذار کرده است.

آقای کرزی افزود که پس از تصمیم لویه جرگه در مورد مصئونیت قضایی عسکران امریکایی، پیش نویس پیمان امنیتی برای تایید به پارلمان فرستاده خواهد شد.

که رییس جمهور درباره چگونگی برگزاری لویه جرگه نیز توضیحات به این مقام ارشد دولت آمریکا ارایه کرد.

گفته می شود حامد کرزی مراتب اطمینان امضاء پیمان استراتژیک در نزدیکترین زمان ممکن را به جان کری داده است و وعده داده که در لویه جرگه ای که قرار است تا یکماه دیگر برگزار شود، این موافقتنامه را به تصویب عمومی برسانند تا دیگر هیچ گپ و گفتی برای بعدها باقی نماند.

مطلب دیگری که آگاهان مسایل سیاسی معتقدند در این سفر غیرمنتظره جان کری به خاطر آن به کابل آمده، گفتگو درباره رییس جمهور آینده یا همان نامزد ریاست جمهوری مورد نظر کاخ سفید می باشد.

آنچه مسلم است اینکه از میان ۲۷ نامزد ریاست جمهوری که مدارک ثبت نام خود را تکمیل نمودند، تنها چندتن شانس پیروزی دارند: عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی، قیوم کرزی، عبدالرب رسول سیاف، زلمی رسول و شاید عبدالرحیم وردک و انورالحق احدی.

اما کدامیک از این افراد بیشتر مد نظر آمریکا می باشد؟

قطعا سیاف، وردک و احدی جزء کاندیدان مد نظر کاخ سفید نمی باشد زیرا آنها یا پیش از این مواضع ضدآمریکایی داشته اند یا معاونینشان آنقدر افراد بانفوذ و مطرحی نمی باشند. باقی می ماند عبدالله، اشرف غنی، قیوم کرزی و زلمی رسول که از میان اینها یک نفر را مقامات آمریکایی زیرنظر گرفته اند.

عبدالله عبدالله ! شخصیت بانفوذی است که شاید شانس پیروزی اش در انتخابات سال آینده بیشتر از دیگران باشد چرا که وی در دور قبلی انتخابات سی درصد رای آورده بود و احتمالا این میزان رای را از هم اکنون در چنته دارد. اما اینکه وی بتواند مانند حامد کرزی مطیع باشد و طی این پنج سال موفق به جلب نظر مقامات کاخ سفید شده باشد، مطلب مهم دیگری است.

اشرف غنی احمدزی! وی قبل از این ثابت کرده که می تواند تحت حمایت غرب باشد به این دلیل که غربیها وی را تا متفکرترین شخصیت افغانستان پیش بردند و از سالیان دور بر روی ایشان برنامه ریزی های خاصی انجام دادند تا تبدیل به یک چهره بین المللی گردد.

زلمی رسول! شخصیتی است که توانسته نظر بسیاری از دولتی ها را به خود جلب کند به حدی که حتی به نظر می رسد گزینه مدنظر حامد کرزی باشد به ویژه اکنون که در سمت وزیر خارجه افغانستان و انتخاب احمدضیاء مسعود به عنوان معاونش توانسته جایگاه خوبی در داخل و خارج به دست آورد.

اما قیوم کرزی! تاجر با نفوذی که هم پول دارد و هم نفوذ. هم آمریکایی است و هم برادر رییس جمهور کرزی. علاوه بر این پس از ترور برادرش احمد ولی کرزی، تمایل شدیدی به قدرت نیز پیدا کرده و احتمال اینکه با حمایت برادرش بتواند به ارگ راه پیدا کند، بعید نیست.

به هر حال به طور یقین، یکی از موضوعاتی که شاید پنهانی بین حامد کرزی و جان کری رد و بدل شود، گزینه مد نظر کاخ سفید برای ریاست جمهوری آینده افغانستان است. که باید منتظر ماند تا گذر زمان این کاندید خوشبخت را مشخص نماید.

مطالب مرتبط