نتیجه‌ی نهایی انتخابات شوراهای ولایتی پس از اما  اگرهای زیاد اعلام شد

کمیسیون مستقل انتخابات سر انجام پس از کش و قوس‌های فراوان و انتظار طولانی شهروندان و نامزدان شوراهای ولایتی شب گذشته اعلام شد.

به گزارش افق،انتخابات شوراهای ولایتی اما پس از اعلام نتیجه ابتدایی در بهار سال جاری به دلیل جنجال های انتخابات ریاست جمهوری به حاشیه رانده شد و نامزدان شوراهای ولایتی چندین بار 361892_553 (1)از کمیسیون های انتخاباتی خواستار رسیدگی شکایت ها و اعلام نتیجه نهایی شدند.

این نتایج از سوی محمد یوسف نورستانی رییس این کمیسیون امروز (شنبه) در نشستی در کابل اعلام شد.

نتایج نهایی در حالی اعلام شد که پس از اعلام لیست ابتدایی جمعی زیادی از نامزدان شوراهای ولایتی دست به اعتراض، تحصن و اعتصاب زده خواستار بررسی مجدد و رسیدگی جدی‌تر شده بودند.

آقای نورستانی هر چند از انتقال قدرت سیاسی از یک شخص به شخص دیگر در کشور استقبال کرد اما او گفت که افغانستان انتخابات طولانی و پر درد سری را پشت سرگذراند.

انتخابات شوراهای ولایتی همزمان با انتخابات دور اول ریاست جمهوری در ۱۶حمل برگزار شد که در آن ۲هزار و ۵۹۱نفر مرد و زن خود را نامزد کردند.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که از مجموع نامزدان شوراهای ولایتی، ۱۵تن آنان به شمول یک زن یا فوت کرده و یا هم کشته شده اند.

طبق آمار کمیسیون مستقل انتخابات از جمله ۲هزار و ۵۹۱نامزد شوراهای ولایتی ۴۵۷نامزد برنده اعلام شد که ۳۶۱تن آن مرد و ۹۷زن هستند.

در انتخابات ۱۶حمل که انتخابات دور اول ریاست جمهوری و شوارهای ولایتی به شکل همزمان برگزار شد؛ بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات، بالای ۶میلیون واجد شرایط رای دهی در سراسر کشور شرکت کرده بودند.

با این حال بالاترین رای در انتخابات شوراهای ولایتی ۲۱هزار و ۴۲۰و کمترین آن ۲رای خوانده شده که نامزدان از آن خود کرده اند.

انگشت انتقاد به طرف کمیسیون شکایات

یوسف نورستانی می گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی باید دلیل به تعویق افتادن اعلام نتیجه نهایی شوراهای ولایتی را با مردم شریک کند و در این باره باید جوابگو باشد.

نورستانی گفت: ̎کمیسیون انتخابات در آخر ماه ثور سال جاری نتیجه بررسی هایش را به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاد و نتیجه انتخابات شوراهای ولایتی نزدیک چهار و نیم ماه زیر بررسی و رسیدگی در کمیسیون شکایات انتخاباتی بود.̎

به گفته او، کمیسیون انتخابات نتیجه بررسی ها را هجدهم ماه میزان دریافت کرده است و پس از طی مراحل قانونی بلافاصله این کمیسیون تصمیم به اعلام نتایج گرفت.

پیشنهاد برای انتخابات آینده

یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که انتخابات سال جاری پر از دردسر بوده و باید دولت جدید برای شفافیت بهتر در انتخابات آینده پروسه توزیع تذکره الکترونیکی را آغاز کند

یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که انتخابات سال جاری پر از دردسر بوده و باید دولت جدید برای شفافیت بهتر در انتخابات آینده پروسه توزیع تذکره الکترونیکی را آغاز کند.

او می گوید که اگر تعداد نفوس و شمار رای دهندگان مشخص نشود، افغانستان هرگز قادر به برگزاری انتخابات شفاف نخواهد بود.

نورستانی به شکل جدی از دولت خواست تا با در نظر داشت جنجال های انتخاباتی امسال، حل مشکل و بیرون رفت از بحران های انتخاباتی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

گفتنی است که برگزاری این انتخابات در افغانستانی از طولانی ترین انتخابات ممکن در دنیا بوده و قریب به یک سال به درازا کشیده شد و بعد از این مدت هم کمیسیون مستقل انتخابا قناعت مردم، نامزدان ریاست جمهوری وکانداهای شوراهای ولایت را فراهم نتوانست.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط