دستگیری یک تبعه روس ۵سال قبل در افغانستان و تصمیم امریکا برای محاکمه آن در ‘ویرجینیا بعد از ۵ سال

مسولان آمریکایی می گویند  دولت امریکا  قصد دارد برای اولین بار یک زندانی نظامی  که تا بعیت  روسیه را دارد  از افغانستان برای محاکمه به ‘امریکا’ انتقال دهد.C9447169-E21B-49BC-B720-BDD8EFF19D4E_mw1024_s_n

به گزارش افق به نقل از آسوشتیدپرس ، این آخرین تلاش دولت اوباما برای استفاده از نظام قضایی کیفری آمریکا برای رویارویی با مظنونان تروریستی به شمار می رود.

به گفته مقام های آمریکا، این زندانی با نام مستعار ‘ایرک حمیدولان’ یک نظامی روس بازمانده  شوروی سابق درخاک افغانستان است که به طالبان پیوست و درافغانستان باقی ماند و در سال 2009 پس از حمله به  پلیس مرزی افغانستان و نظامیان آمریکا در ولایت ‘خوست’ دستگیر شد.

وی که از آن هنگام در نظارت خانه ‘پروان’ آمریکا در پایگاه هوایی بگرام افغانستان نگهداری می شد، پس از محاکمه در یکی از دادگاه های فدرال در بخش شرقی ویرجینیا به اتهامات مرتبط با حمله سال 2009، حداکثر به حبس ابد محکوم شود.

از آنجا که این موضوع محرمانه تلقی می شود، مقام های کنگره و دولت آمریکا که در باره این موضوع گفت و گو کرده اند، خواسته اند که ناشناس بمانند.

 بعد از گذشت ۵ سال از دستگیری این شخص و محاکمه در یکی از دادگاه های امریکا به حبس ابد و معلوم نیست که چه رازی در نامشخص کردن وضعیت این زندانی  جود دارد ؟ که هنوز نامعلوم است.

‘برنادت میهان’ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پنجشنبه شب با تایید انتقال یک زندانی از نظارت خانه  پروان افغانستان به آمریکا برای محاکمه، گفت: این تصمیم با توجه به موافقت واشنگتن با تحویل تمامی زندانیان در افغانستان به دولت این کشور تا سال 2015 صورت گرفته است.

این تصمیم ممکن است سبب انتقاد اعضای جمهوری خواه کنگره شود که بر این باورند که زندانیان نظامی باید در دادگاه نظامی محاکمه شوند و پیگرد کیفری مظنونان به ترور موجب تضعیف این تصور می شود که آمریکا با القاعده و دیگر گروه های افراطی و تندرو در جنگ می باشد.

مطالب مرتبط