در حمله افراد ناشناس به موتر حامل زائران مردم هزاره در کویته پاکستان هشت تن کشته شدند

گزارش‌ها از شهر کویته پاکستان حاکی از آن است که در حمله افراد نانشناس بر یک موتر حامل زائران اهل تشیع(هزاره‌ها) دراین شهر دست کم هشت تن کشته و شماری نیز زخمی شده اند.

به گزارش افق، به نقل از بی بی سی پلیس شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان در جنوب غرب پاکستان(امروز پنجشنه 1عقرب) اعلام کرد که دو فرد موتور سوار و مسلح به اسلحه خودکار یک موتر 141023083656_pakistan-attack_1_512x288_epaحامل زائران شیعه هزاره را در یک بازار تربار فروشی مورد حمله قرار داده اند.

به گفته منابع پلیس، در این حمله هشت تن از سرنشینان اتوبوس کشته و تعدادی نیز زخمی شده‌اند. برخی منابع، از کشته شدن یک نفر دیگر هم خبر داده‌اند.

این حمله در آستانه ماه محرم، ماه عزاداری شیعیان صورت گرفته و احتمالا دارای انگیزه فرقه‌ای بوده است.

در سال‌های اخیر، پاکستان شاهد بروز درگیری‌های خونین فرقه‌ای بین شیعیان و سنی‌ها بوده که به خصوص در ماه‌های سوگواری شیعیان، که با عزاداری در مکان‌های عمومی هم همراه است، شدت گرفته است.

در ماه محرم سال گذشته در جریان درگیری بین گروه‌های تندرو سنی و شیعه در شهر راولپندی دست کم یازده نفر کشته شدند. گروه قومی هزاره اکثرا شیعه هستند.

در ماه جون میلادی  سال جاری هم اتوبوس حامل زائران هزاره هدف بمب‌گذاری انتحاری قرار گرفت که به کشته شدن بیست و چهار نفر منجر شد. آخرین مورد از خشونت فرقه‌ای علیه شیعیان در روز ۵اکتبر روی داد که حمله انتحاری در یکی از محلات شیعه‌نشین کویته پنج کشته برجای گذاشت.

در محرم سال گذشته، شیعیان هزاره در کویته هدف دو بمب‌گذاری قرار گرفتند که حدود دویست نفر را کشت. گروه لشکر جهنگوی، که به عنوان یک گروه انشعابی از سازمان لشکر صحابه شناخته شده، مسئولیت این حملات را برعهده گرفت. لشکر صحابه یک سازمان تندرو سنی است و مقامات پاکستانی معتقدند که لشکر جهنگوی با شبکه القاعده ارتباط دارد.

اخیرا کمیسیون مستقل حقوق بشر پاکستان در گزارشی گفت که طی حدود ده سال گذشته، بیش از دویست هزار تن از ساکنان ایالت بلوچستان به خاطر فشار مذهبی از این ایالت گریخته و به سایر مناطق پاکستان یا خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

شیعیان پاکستان دولت و نهادهای امنیتی این کشور را به کوتاهی در حفظ امنیت خود متهم می‌کنند.

ایالت بلوچستان در جنوب غرب پاکستان در سال های اخیر با شورش جدایی طلبان چپ‌گرا نیز مواجه بوده است و به همین دلیل، برخی ناظران تشکیلات امنیتی را متهم کرده‌اند که ممکن است با عدم برخورد با گروه های مذهبی تندرو در صدد تضعیف موقعیت جدایی طلبان باشند. مقامات دولتی این اتهام را رد کرده اند.

دولت ایران نیز گفته است که گروه های تندرو بلوچ که به عملیات خشونت آمیز در جنوب شرق ایران دست می زنند در نواحی مرزی ایالت بلوچستان پاکستان با ایران مستقر هستند و از این محل عملیات خود در داخل خاک ایران را سازماندهی می کنند.

جمعیت پاکستان به بیش از یکصد و نود میلیون نفر می رسد که اکثر آنان را مسلمانان سنی تشکیل می دهند. براساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، اقلیت شیعه پاکستان، که اکثرا شیعه دوازده امامی هستند، بین ۱۰تا ۱۲درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط