مخترع جوان افغانستانی مدال نقره جشنواره کرواسی را برای کشورش به ارمغان آورد

برای اولین بار یک مخترع افغانستانی در میان شرکت کنندگان زیادی  از کشورهای مختلف جهان مدال نقره یک جشنواره بین المللی اختراعات و انکشافات را از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری  افق، مصطفی رضایی، مبتکر و مخترع نخبه جوان افغانستانی با ثبت و ارائه موفقیت آمیز اختراع جدیدش در جشنواره اختراعات و ابداعات کرواسی، توانست مدال نقره جشنواره Captureاختراعات و ابداعات کرواسی را به کشور آورد.

وی با اختراع دستگاه “تخلیص پیوسته سیال” برای اولین بار در جهان، به شماره ثبت اختراع 76510 جواز حضور در این جشنواره را گرفت و توانست مدال نقره این جشنواره را به گردن بیاویزد.

رضایی در چند سال گذشته نیز با اختراع اولین سانتریفیوژ چندمحوره جهان توانست برای افغانستان افتخار بیافریند.

این مخترع نخبه افغانستانی با ثبت اختراعات خود توانسته است نام افغانستان و افغانستانی را در میدانهای اختراع در سطح بین المللی بر سر زبانها بیاندازد.

این در حالی است که اکثر کشورهای دنیا افغانستان را بعنوان بزرگترین صادر کننده مواد مخدر می شناسند و از نام افغانستان هراس دارند، افغانستان در ذهن مردم دنیا بعنوان کشوری عقب مانده و جنگزده که هر روز در آن انتحاری صورت می گیرد می شناسند، اما این جوان نخبه توانست بار دیگر برای مردم افغانستان افتخار بیافریند و با کسب مدال نقره به مردم دنیا بفهماند که افغانستان هم می تواند در زمینه های علمی حضوری موثر داشته باشد.

شاید این اولین حضور جدی افغانستان در صحنه اختراعات در یک جشنواره بین المللی نباشد اما بدون شک، مدال آوری این جوان افغانستانی باعث سرافرازی کشور و ملت افغانستان شده است.

مصطفی رضایی بعنوان اولین کسی است که مدال نقره یک جشنواره بین المللی را در زمینه اختراعات کسب می کند.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. سلام ،درود بر بزرگ مرد افغان .واقعا کسی که مغذ خود را برای خدمت به کشوش استفاده میکند مسلمان واقعیست همانطور که در قرآن آمده حب الوطن من الایمان ..دوست داشتن وطن جز ایمان است .از آقای رضایی تشکر فراوان میکنم واگر در دسترس من بود دستهایش رامیبوسیدم .