نی حمایت کننده‌ی رسانه‌های ازاد افغانستان خواستار توشیح هرچه زودتر قانون حق دسترسی به اطلاعات شد

نی؛ حمایت کننده رسانه‌های ازاد افغانستان امروز طی یک نشست مطبوعاتی خواستار تعجیل در امر امضای قانون حق دسترسی به اطلاعات شده گفتند که این قانون هرچه زودتر باید عملیاتی و اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری افق، صدیق‌الله توحیدی رییس این نهاد رسانه‌ی که امروز در جمع از خبرنگاران کابل صحبت می‌کرد گفت: “این قانون در سه سال گذشته از سوی نهاد های دولتی از جمله niوزارت اطلاعت و فرهنگ، وزارت عدلیه و نهاد های غیر دولتی از جمله نی، شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان، کمیته مصئونیت خبرنگاران و دیدبان شفافیت افغانستان مورد بررسی های جدی قرار گرفته و نیازی به نظرخواهی دوباره ندارد.”

آقای توحیدی تاکید کرد که قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی شورای ملی کشور تصویب شده و اکنون بدون نظر خواهی آماده توشیح رئیس جمهوری است.

قانون حق دسترسی به اطلاعات دارای ۶فصل و ۳۲ماده است که تصویب آن سهولت هایی را برای خبرنگاران در زمینه دسترسی به اطلاعات فراهم می کند.

از سویی هم توحیدی می گوید که ادارات دولتی بر مبنای این قانون باید ادارات خاص اطلاع رسانی را ایجاد کنند و در زمینه دسترسی خبرنگاران به قراردادها و معلومات دولتی همکاری کنند.

با امضای این قانون از سوی رییس جمهوری، این نخستین قانونی خواهد بود که در زمینه اطلاع رسانی به اجرا گذاشته می شود.

در سال های گذشته نبود این قانون مشکلاتی زیادی را برای خبرنگاران در تهیه گزارش های تحقیقی ایجاد کرده است.

بر اساس این قانون، پس از امضای قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی رییس جمهور، کمیته ملی حق دسترسی به اطلاعات از سوی دولت ایجاد و طرز العمل های لازم در زمینه اشتراک گذاری معلومات طرح ریزی شود.

دستور لت و کوب یک خبرنگار از سوی سرپرست ولایت قندوز

با بالا رفتن خشونت ها علیه خبرنگاران در کشور، نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان “نی” اعلام کرد که سرپرست ولایت قندوز دستور لت و کوب یک خبرنگار محلی را داده است.

توحیدی، رییس این نهاد گفت: “سرپرست ولایت قندوز کمره یک خبرنگار را گرفته و سپس دستور داده که او را لت و کوب کنند، بعد مکتوبی علیه این خبرنگار نوشته تا او بازداشت شود”.

آقای توحیدی می گوید نهاد نی از نیروهای امنیتی خواسته است تا سرپرست ولایت قندوز را مورد بازپرسی در این زمینه قرار داد.

به گفته توحیدی، اکنون ۲۱خبرنگار شمال شرق کشور از والی قندوز شکایت دارند و این خبرنگاران، شکایت نامه های شان به نهاد های مدافع خبرنگاران ارسال شده است.

بر اساس معلومات دیدبان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان غلام سخی بغلانی، سرپرست ولایت قندوز در سال های اخیر رابطه خوبی با خبرنگاران و اعضای جامعه مدنی این ولایت نداشته است.

بر اساس این معلومات، در این اواخر ۱۸خبرنگار در نقاط مختلف کشور در موارد گوناگون مورد لت و کوب قرار گرفتند و حکومت جدید نیز تا کنون اقدامات لازم در زمینه را انجام نداده است.

در همین حال توحیدی می گوید که موسی خان اکبرزاده، سرپرست ولایت غزنی نیز به مسئولان دولتی در این ولایت دستور داده تا معلومات لازم را با خبرنگاران شریک نکنند.

توحیدی گفت که حکومت باید مانع برخوردهای غیر قانونی شوند زیرا به گفته او، افغانستان اکنون هم یک کشور خطرناک برای خبرنگاران محسوب می شود.

“رسانه های چاپی در نشر مطالب توجه داشته باشند”

صدیق الله توحیدی، رئیس نهاد نی در نشست خبری امروز از مسئولان رسانه های چاپی کشور خواست تا در نشر مطالب شان توجه جدی داشته باشند و نگذارند از رسانه ها برای ابزار پناهندگی استفاده شده و به نشر مطالب ضد دینی و اسلامی اقدام کنند.

این در حالی است که پیشتر در شماره ۴۵۱، روزنامه افغانستان اکسپرس، مطلبی در مورد دین اسلام، داعش و طالبان به چاپ رسید که با انتقاد تند روحانیون و شماری از رهبران جهادی افغانستان مواجه شد.

عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی افغانستان با انتشار اعلامیه ای، چاپ این مطلب را توهین به دین اسلام و مسوولان روزنامه افغانستان اکسپرس را مرتد و کافر خوانده است.

در این اعلامیه از قول آقای سیاف گفته شده است که در مقاله این روزنامه، به خدا، اسلام و پیغمبر توهین شده است.

آقای توحیدی می گوید، عده ای هستند که برای درخواست پناهندگی به کشور های خارجی از رسانه های محدود و چاپی استفاده می کنند و به نشر مطالب ضد دینی می پردازند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز افرادی از جامعه‌ی رسانه‌ی کشور با نشر مطالب شبیه به این از رسانه‌ی شان به عنوان سکوی برای رسیدن به کشور‌های دیگر استفاده کرده بودند.

خبرگزای افق

مطالب مرتبط