تلاش وزیر خارجه امریکا برای جلب حمایت کشورهای آ.سه.آن در ائتلاف آمریکایی بر ضد داعش

 وزیر امور خارجه آمریکا’جان کری’ که با هدف شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهوری منتخب اندونزی ‘جوکو ویدودو’ به جاکارتا سفر کرده است در تلاش است برای مقابله با گروه تروریستی داعش حمایت کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا را کسب کند.U.S. Secretary of State Kerry introduces his staff before a meeting with ASEAN Secretary-General Le Luong Minh in Jakarta

به گزارش افق، پیش بینی می شود ‘وزیر خارجه امریکا’ در این سفر دو روزه علاوه بر دیدار با ‘جوکو ویدودو’ با سایر رهبران کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا از جمله ‘نجیب تون رزاق نخست’ وزیر مالزی، ‘لی هسین لونگ’ نخست وزیر سنگاپور، ‘حسن البولیکاح’ سلطان برونئی و ‘آلبرت دل روزاریو’ وزیر امور خارجه فیلیپین نیز گفت وگوهای دوجانبه ای انجام دهد.

حضور بیش از 100 اندونزیایی و همچنین ده ها مالزیایی در گروه تروریستی داعش و برخی از حوادث داخلی این دو کشور نگرانی های عمده ای در مورد رخنه فعالیت های تروریستی در این منطقه ایجاد کرده است.

چالش های دریای چین جنوبی، تغییرات جوی و گسترش ویروس ابولا نیز از جمله دیگر محورهای گفت وگوهای امروز جان کری در جاکارتا پایتخت اندونزی با برخی مقام های اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) است.

ائتلاف آمریکایی ضد داعش که با مشارکت حدود 40 کشور شکل گرفته تاکنون برای مقابله با جنایات داعش درعراق و سوریه راه به جایی نبرده و موفقیت های کسب شده نیز ناشی از مقاومت نیروهای مردمی و عملیات نیروهای ارتش عراق و سوریه است.

‘جان کری’ تلاش دارد در جاکارتا با مقام های آ.سه.آن وارد مذاکره شود تا به تبلیغات و هیاهوی خود ادامه داده و تلاش کند این کشورها را وارد این ائتلاف شکست خورده کند.

دولت عراق بر مخالفت با ورود نیروهای خارجی به خاک این کشور برای مقابله با تروریسم تاکید دارد و حال مقام های بلندپایه آمریکا و استرالیا تلاش دارند در مذاکرات جاکارتا با فشار به کشورهای آ.سه.آن نظر این کشور را به اهدف خود جلب کنند.

البته این مساله را نیز نباید از نظر دور داشت که اکنون سایه شوم داعش بر امنیت جنوب شرق آسیا سایه افکنده و امنیت این منطقه جهان پس از فعالیت های گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و حضور گروهی از اتباع کشورهای این منطقه در این گروه تروریستی به نگرانی اصلی مقامات این کشورها تبدیل شده است.

حضور برخی از افراطیون مالزی، اندونزی، سنگاپور و فیلیپین در گروه تروریستی داعش باعث شده است مقامات امنیتی و دولت های این منطقه نگرانی خاصی در مورد گسترش تفکرات تروریستی داشته باشند.

حضور یک خانواده پنج نفره سنگاپوری در گروه داعش شامل ‘فخرالدین عثمان علی’ 37 ساله به همراه همسر و سه فرزندش که در رده سنی دو تا 11 سال بودند نشان از گسترش تفکرات تروریستی در منطقه دارد.

خواسته گروه تروریستی داعش مبنی بر تشکیل خلافت به اصطلاح اسلامی مورد تایید برخی گروه های تروریستی دیگر مانند ابوسیاف که در جنوب فیلیپین فعالیت می کند، است.

گروه های تروریستی با این تفکر از گذشته در منطقه جنوب شرق آسیا فعالیت می کردند و از نظر تاریخی نیز در دهه های گذشته میل تشکیل یک دولت به اصطلاح اسلامی در منطقه توسط این گروه ها وجود داشته است.

قابل  ذکر است که چندی پیش خبرهای در شبکه های اجتمعای  مبنی بر  حضور و فعالیت  گروهک داعش در ولایت غزنی  افغانستان هم پیدا شده بود که  این  خبر از سوی مقامات رد و شایعه خوانده شد.

مطالب مرتبط