مرزهند وپاکستان یکبار دیگر شاهد تشنج؛ تیراندازی دوطرف 3 قربانی گرفت

منابع امنیتی پاکستان و هند روز شنبه 19-10-2013 از آغاز مجدد درگیری‌های مرزی بین دو کشور و کشته شدن 3 تن در 48 ساعت گذشته خبر دادند.

سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند، شدت تنش نظامی در مرز این کشور با پاکستان را مسئله ای” جدی” توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ـ تبادل آتش سنگین بین نیروهای مرزی هند و پاکستان در منطقه “سیالکوت” در 48 ساعت گذشته، باعث مرگ یک سرباز و 2 غیرنظامی پاکستانی شد.

روز گذشته نیروهای مرزی هند از مرز سیالکوت ( از شهرهای نزدیک مرز هند است که در ایالت ” پنجاب” پاکستان واقع شده است ) روستاهای مرزی پاکستان را با سلاح سنگین هدف قرار دادند.

بر اثر این تیراندازی، 2 غیرنظامی پاکستانی جان خود را از دست دادند و چند تن دیگر نیز زخمی شدند.

پس از این حادثه، نیروهای ویژه در مرز پاکستان موسوم به ” تکاوران چناب” نیز در پاسخ به این اقدام، مواضع نیروهای هندی را با سلاح سبک و سنگین هدف قرار دادند.

این در حالی است که پنجشنبه هفته گذشته نیز در درگیری مرزی نیروهای هندی و پاکستانی در این منطقه یک تکاور چناب کشته شد.

طبق آخرین گزارش‌ها، نیروهای هندی مناطق ” کلیال” و” چپرال سکتر” را با خمپاره هدف قرار دادند و این در حالی است که تکاوران چناب نیز با تیراندازی‌های بی هدف خود نیروهای هندی را هدف قرار می‌دهند.

گفته می‌شود که مردم روستاهای مرزی از درگیری شدید بین نیروهای هند و پاکستان دچار ترس و هراس شده و در برخی مناطق تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند. این در حالی است که تیراندازی بین نیروهای مرزی دو کشور همچنان ادامه دارد.

درگیری مرزی نیروهای مرزی هند و پاکستان از حدود 2 ماه پیش، با کشته شدن پنج سرباز هندی در مرز 2 کشور آغاز شد.

اگرچه نخست ‌وزیران دو کشور چندی پیش در دیدار خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، درباره لزوم بازگرداندن آتش‌ بس به مرز و مذاکره سران نظامی دوطرف برای پایان دادن به این درگیری‌ها توافق کردند اما از آن زمان تاکنون، مرز هند و پاکستان بارها صحنه درگیری نیروهای مرزی بوده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که ادامه این درگیری‌ها، در واقع، تلاش برخی گروه‌های داخلی و خارجی برای ناکام گذاشتن مذاکرات صلح هند و پاکستان و ممانعت از نزدیکی دو کشور است.

گفتنی است که دو کشور جنوب غرب آسیا پس از استقلال از بریتانیا در سال 1947 تاکنون سه بار جنگیده اند که دو تای آنها برسر اختلاف بر وضعیت کشمیر است که بین دو کشور تقسیم شده است.

تنش ها بین این دو کشور مسلح به سلاح های اتمی، ناظران بین المللی را نگران کرده است.

مطالب مرتبط