ردپایی پولیس حوزه 3 امنیتی کابل در برهم خوردن نظم برنامه بازگشایی کافه هنر

عصر دیروز طبق برنامه از قبل اعلام شده قرار بود “کافه هنر” در مکان جدیدش طی یک برنامه رسمی فرهنگی- هنری افتتاح گردد که که با شورش مردم محل و در راس آن مولوی محل و حضور پولیس حوزه 3 امنیتی به اختلال ناقص انجامید.

به گزارش افق، این بازگشایی در حالی صورت می‌گرفت که  پیش از این «کافه – رستوران هنر» در ماه قوس سال گذشته جهت ایجاد فرصت و زمینه‌ی دیدار میان اهالی فکر، فرهنگ و هنر طی DSC_0150یک برنامه کاملا رسمی و فرهنگی افتتاح گردیده بود.

اما کمتر از یک سال از فعالیت این مرکز فرهنگی-هنری نگذشته بود که در تاریخ پیشتر (۱۹اسد ۱۳۹۳) ماموران پولیس به کافه هنر در منطقه پل سرخ، یورش بردند و مهمانان این کافه را مورد ضرب و شتم قرار دادند و برخی از آنان را به صورت تحقیر آمیزی با خود بردند، که این موضوع با واکنش تند خبرنگاران، نویسندگان و فعالان مدنی مواجه شد و وزارت داخله پس از آن اعلام کرد که عاملان یورش به این کافه را دستگیر و تحت نظارت قرار دادند.

جنجال بر سر این موضع تا آنجا بالا گرفت که وزارت داخله کمیته‌ی حقیقت یابی تشکیل داد تا موضوع را بررسی و نتیجه را به این وزارت گزارش دهند.

محمدحسین امینی مهرجو خبرنگار و فعال مدنی که عضو این کمیته‌ی حقیقت یاب بوده می‌گوید که این کمیته بعد از  بررسی کامل 6 مورد تخلف پولس حوزه سه را لیست و هیچ مورد از تخلف کافه هنر پیدا نشد و سر انجام خواسته‌های فعالان مدنی، فرهنگی و هنری جنبه عملیاتی گرفت و وزارت داخله اعلام کرد که به تمام خواسته‌های شما رسیدگی می‌شود ولی بهتر آن است که این فعالان نیز کمی تساهل و مدارا در راس اولویت‌ها خویش قرار دهد.

امینی مهرجو می‌گوید ما (فعالان مدنی ومتضرران کافه هنر) در یک نشست ضمن بررسی ابعاد قضیه به دو خواسته از 6 خواستم مهم بسنده و طی یک مکتوب رسمی به وزارت داخله اعلام کردیم که مسوولان رده اول حوزه سه طی یک کنفرانس مطبوعاتی به شکل رسمی از فرهنگیان و فعالان مدنی و متضرران کافه هنر عذر خواهی کنند و وزارت داخله تضمین دهد که این افراد در صدد برخورد انتقام جویانه بر نیایند.

او می‌گوید این خواست از جانب ریاست جنایی وزارت امور داخله آقای “سید غفار آغا” مورد پذیرش قرار گرفت و قرار شد در یک نشست چند جانبه بین فعالان مدنی-فرهنگی، ریاست حوزه سه و اعضای کمیته‌ی حقیقت یاب با جناب جنرال ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله چگونگی این برنامه و زمان و مکان آن بررسی شود که زان پس هیچ وقت آقای ایوب سالنگی اجازه ملاقات نداده و تصمیم نگرفت که این برنامه عملی شود.

امینی مهرجو می‌گوید همین تساهل و مدارا سبب شده است که حالا مسوولان حوزه سه که از رویاروی مستقیم با اهالی کافه هنر هراس دارد بصورت غیر مستقیم وارد عمل شده و تلاش می‌کند با تحریک مردم محل و ارائه گزارش‌های غلط به آنها نگذارند این کافه به کارش شروع کند.

واکنش مسوولان کافه هنر

مسوولان کافه هنر اما می گویند که این رستورانت، مرکزی برای فرهنگیان، هنرمندان و تجمع روشنفکران است و در آن اکثر خانواده های فرهنگی جمع می شوند.

حسن فاضلی، کارگردان و از مسوولان کافه هنر به خبرگزاری افق گفته است: در عین حالی که مردم سنتی با “هنر” مشکل دارند، مشکلی دیگری فرا روی کافه هنر حوزه سوم امنیتی پولیس است که به بهانه های مختلف گاه و بیگاه مزاحمت برای قشر روشنفکر در این کافه ایجاد می کند.̎

یاسین نگاه نویسنده و شاعر، از مشتریان کافه هنر می گوید که مشکل در چگونگی برخورد پولیس است که در چنین قضایایی دست به کار نمی شود و فقط نظاره گر حادثه هستند.

او گفت: ̎کافه هنر که اکثر نویسندگان، هنرمندان، خبرنگاران و قشر روشنفکر در آن جمع می شوند، دروازه اش بسته نخواهد شد، بلکه با کسانی که از هنر برداشت نادرست دارند، مبارزه خواهیم کرد تا تعریف بد از هنر در جامعه به تعریف خوب از هنر تبدیل شود.̎

ادعای ساکنان محلDSC_0140

شماری از ساکنان محل به خبرگزاری به رسانه‌‌ها گفته اند که این ̎رستورانت̎ نباید در میان خانه های مسکونی باشد و فعالیت این کافه در این منطقه خلاف باورهای مردم محل است.

آنان کافه هنر را مرکز ترویج فساد خواندند و گفتند: ̎در این محل مسجد، مدرسه و مکتب است، نباید کسانی در این محل رفت آمد کنند که “فساد اخلاقی” را ترویج می کنند.̎

یکی از ساکنان محل که خود را استاد دانشگاه و از ذکر نام خود خود داری کرد گفت: ̎مهمانان دعوت شده کافه هنر، با حجاب غیر اسلامی در محفل حضور داشتند و هیچگاهی قبول نخواهیم کرد که این کافه در این مکان فعالیت کند.̎

لت و کوب خبرنگاران

در حادثه دیروز در کافه هنر، یک خبرنگار عکاس از سوی یکی از ملاهای معترض مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.DSC_0129

مسعود حسینی عکاس و خبرنگار می گوید که یکی از ملاها مشتی به صورت او زده و عینک او شکسته است.

آقای حسینی می گوید که او تازه می خواسته برای تهیه خبر از قضیه و جنجال ایجاد شده آگاه شود که ملای مسجد با “مشتی” او را هدف قرار داد.

امینی مهرجو نیز که دیروز به عنوان یک خبرنگار و عکاس در جمع حضور داشت از برخورد پولیس شکایت داشته می‌گوید وقتی مردم مانع کار من می‌شوند و ناخواسته درگیری ایجاد می‌شود پولیس به جایی این که امنیت مرا که مورد حمله قرار می‌گیرم تامین کند واکنش تندش متوجه من است که کارم را انجام ندهم در حالی که روی کارت من که صادر شده از وزارت اطلاعات و فرهنگ است بصورت مشخص از نیروهای امنیتی خواسته شده است که با من همکاری کنند.

رد پای پولیس در جنجال دیروز

مسوولان و مشتریان کافه هنر می گویند که ماموران پولیس در شوراندن ساکنان محل و اعتراض های مردمی دست دارند.

آن‌ها می‌گویند که پولیس، ساکنان محل را علیه کافه هنر تحریک می‌کنند و در غیر آن مردم محل به این کافه و یا دیگر رستورانت‌های محل کاری ندارند.

سرانجام کارDSC_0158

و سر انجام اینکه با مداخله محمدحسن شریفی وکیل مردم در پارلمان قضیه به صورت مقطعی فیصله‌ی بین کافه هنر، مردم منطقه و حوزه سه امنیتی صورت گرفته و جشن بازگشایی این کافه به
صورت نیمه جان برگزار گردید.

گفتنی است که رسانه‌ها تلاش کردند که نقطه نظر مسوولان حوزه سه امنیتی پولیس را نیز بازتاب دهند ولی آنان از هرگونه گفتگو با رسانه‌ها سر باز زدند.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط