سناریوی پشت کردن پوتین به جدایی طلبان اوکراینی

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دستور انتقال و خروج ۱۷هزار نیروی نظامی این کشور از ولایت راستف (هم مرز با اوکراین) را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری افق به نقل ازدفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین دستور داده نیروهای نظامی شرکت کننده در رزمایش گسترده در جنوب روسیه که در پادگان های منطقه راستف مستقر شده بودند 8F4C693F-D721-4230-8E45-9C175C9E83E4_cx0_cy9_cw0_mw1024_s_n_r1به مناطق استقرار دائمی خود در شهر‌های دیگر روسیه منتقل شوند.

اوکراین وکشورهای غربی وآمریکا بارها نسبت به استقرار این نیروها در نزدیکی مرز اوکراین ابراز نگرانی کرده وازروسیه خواستار انتقال آنها به مناطق دور از مرز با این کشور شده بودند.

به نظر مي رسد فزوني يافتن شدت تهديدات داعش در منطقه به خصوص عليه متحدان روسيه، يعني عراق و سوريه، باعث شده تا آمريكا و روسيه به سمت نوعي تعامل و همكاري براي فرونشاندن كانون بحران پيش بروند. به همين دليل است كه احتمالا توافقاتي بين روسيه و آمريكا درباره كاهش تنشها در اوكراين و موضوع تحريم ها صورت خواهد گرفت؛ چرا كه بحران اوکراین تبدیل به مانعی بر سر راه گسترش همکاری های روسیه و آمریکا شده بود. در واقع آمریکا و غرب در وضعیتی از تحولات خاورمیانه قرار گرفته اند که شاید به هر نوع کمک و حمایتی نیاز دارند تا بتوانند بحران خاورمیانه را مدیریت کنند.

اين در حالي است كه در زمان تشکیل ائتلاف ضد تروریسم، آمریکا حتی با وجود اختلاف با روسیه بر سر مساله اوکراین، باز از این کشور برای پیویستن به ائتلاف دعوت کرد و روسیه نیز در آخرین لحظات، به اجلاس پاریس رفت و حمایت خود را از این ائتلاف اعلام کرد. اگر چه به نظر مي رسد آمريكا احتمالا تنها در پي استفاده از ظرفیت های بین المللی روسیه یا کمک ها و تجهیزات نظامی آن باشد.

در همین حال این پرسش مطرح می شود که آیا روسیه نیز حاضر به همکاری با ائتلافی به رهبری آمریکا خواهد بود؟ آیا این امکان دارد که روسیه از برگ داعش يا كارت هاي ديگر خود برای حل بحران اوکراین در مقابل غرب بهره ببرد؟ شاید برگزاری نشست قریب الوقوع وزراي خارجه آمریکا و روسیه در پاریس، پاسخ گوي سوالات مطرح شده در این زمینه باشد.

قرار است جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف همتای روسی اش ۱۴ اکتبر باهم در پاريس دیدار می کنند. دیدار کری و لاوروف در این شرایط بسيار مهم است زیرا این دو، معماران حفظ گفتگوی دیپلماتیک بین آمریکا و روسیه هستند.

اکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت« ما امیدواریم این گفتگو سازنده باشد. در این نشست روابط دو جانبه روسیه و آمریکا و همچنین بحران اوکران و سوریه مورد بحث قرار می گیرد.»

 خبرگزاری افق

مطالب مرتبط