استفاده از تکنولوژی روز احتمال پیوستن اعضای جدید به گروه تروریستی داعش یکی از نگرانی های جدی دولت مالزی شده است.

استفاده از تکنولوژی روز احتمال پیوستن اعضای جدید به گروه تروریستی داعش را به یکی از نگرانی های اصلی دولت مالزی تبدیل کرده است.aviny_12

به گزارش افق، صفحه سایت ‘مالایی میل’ روز سه شنبه هفته گذشته نوشت: تلاش ها برای پیوستن مالزیایی ها به گروه تروریستی داعش چنان در محیط آنلاین گسترش یافته است که احتمال دارد هر فردی مورد هدف تبلیغات این گروه تروریستی قرار گیرد.

این گروه تروریستی با استفاده از شبکه اینترنت تبلیغات گسترده ای به راه انداخته و در دسترس بودن اینترنت از طریق تلفن همراه و تبلت خطر گسترش تفکرات این گروه تروریستی را در مالزی افزایش داده است.

‘ایوب خان مایدین’ معاون بخش مبارزه با تروریسم پلیس ملی مالزی براین باور است که زمان پیوستن افراد خاص و با سن بالا و مذهبی به گروه تروریستی داعش گذشته است و اکنون جوانان در بین اعضای این گروه تروریستی مشاهده می شوند.

وی گفت که اعضای این گروه تروریستی از بخش ها و طبقه های مختلف هستند و اعضای آن تنها وابسته به گروه های تروریستی که در برخی مکتب ها تحت آموزش افراطی قرار گرفته بودند، نیستند.

این مقام مالزیایی دیگر نگرانی جدی را سن افرادی اعلام کرد که به عضویت داعش درمی آیند. این افراد در رده سنی بین 20 تا 30 سال قرار دارند و از این رو چالش های فراوانی برای بازگشت آنها به مالزی وجود دارد.

ایوب خان در ادامه گفت: دیگر مثل گذشته جلسات مخفی و موعظه برای عضویت جوانان در گروه های تروریستی وجود ندارد، بلکه این تلاش ها با قرارگیری در محیط آنلاین و شبکه های اجتماعی در اختیار همگان قرار گرفته است.

به گفته وی، استفاده از اینترنت از سویی عضوگیری در گروه های تروریستی را تسهیل کرده و از سوی دیگر نیز امکان یافتن افرادی که به این گروه ها می پیوندند را برای دولت مشکل ساخته است.

وی با اشاره به اینکه مالزی از سال 2012 فعالیت های مرتبط با گروه تروریستی داعش را تحت نظر داشته است، گفت که بکارگیری فناوری های نوین باعث نشده است پلیس مالزی در وظیفه خود کوتاهی کند و تاکنون 25 نفر متهم مرتبط با داعش شناسایی و بازداشت شده اند.

برخی از کارشناسان منطقه بر این باورند که گروه تروریستی داعش با شناخت کامل از مخاطبان خود و با بکارگیری مفاهیم جذب کننده و درک نادرست زمینه جذب اعضای جدید خود را افزایش داده است.

مطالب مرتبط