طالبان مسلح بیش از 70 خانه را در ولسوالی اجرستان ولایت غزنی به آتش کشیدند

مسوولان محلی در ولایت غزنی از حمله سازمان یافته طالبان بر ولسوالی اجرستان این ولایت خبرداده تاکید میکنند که طالبان مسلح خانه‌های مردم را آتش می‌زنند.

به گزارش افق، محمدعلی احمد معاون والی غزنی در گفتگو با رسانه‌ها گفته است که طالبان تا اکنون دست کم 70 خانه را آتش زده است.نقشه-غزني-504x336

وی همچنان گفته است که گروه طالبان در جریان دو هفته‌ی گذشته دس کم هفتاد نفر را در این ولایت کشته است و جنگ همچنان میان طالبان و نیروهای دولتی جریان دارد.

معاون والی غزنی تاکید می‌کند که  طالبان پس از آن‌که بر شماری از قریه های مشرف به مقر ولسوالی اجرستان مسلط شدند، بیش از هفتاد خانه را آتش زدند و ۱۵نفر را به جرم همکاری با دولت، سربریدند که شماری از آنها زنان و کودکان هستند.

معاون والی غزنی می‌گوید، گروه طالبان به سلاح سنگین و پیشرفته مسلح اند و نیروهایی که برای حمایت از مرکز غزنی به اجرستان اعزام شده اند، در راه به کمین خورده اند و مین‌گذاری راه های منتهی به اجرستان کار نیروهای امنیتی را دشوار کرده است.

احمدی با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در ولایت غزنی می‌گوید اگر نیروهای مسلح طرف جنگ با طالبان در منطقه‌ی جنگی اجرستان توسط قوت‌های هوایی و کماندو حمایت نشود این ولسوالی به صورت کامل سقوط خواهد کرد و احتمال دارد یک فاجعه انسانی به وقوع بپیوندد.

این درحالی است که عبدالجامع جامع رییس شورای ولایتی درگفتگو با بی بی سی گفته است که شمار کشته شده‌ها بیش از ۱۰۰نفر است.

او گفت طالبان مواشی ساکنان محل را نیز کشته و درختان را قطع کرده اند.

رییس شورای ولایتی غزنی افزود است آنها از دو هفته قبل با مقام های امنتی وزارت دفاع و داخله تماس گرفتند و در مورد وضعیت خطرناک ولسوالی اجرستان خبر داده بودند اما به گفته او مقامهای بلند پایه امنیتی درگیر مسایل سیاسی و انتخابات بودند و به هشدارهای آنان توجهی نکردند.

این درحالی است که هفته گذشته معاون والی غزنی گفت که طالبان مسیر رفت و آمد پنج ولسوالی غزنی به مرکز این ولایت را مین‌گذاری کرده اند.

ولسوالی اجرستان، دورترین ولسوالی غزنی از مرکز این ولایت است و ۱۲۰کیلومتر با مرکز ولایت غزنی فاصله دارد.

اجرستان با ولایت ارزگان در غرب و دایکندی در شمال هم مرز است. در سالهای گذشته نیز گروه طالبان در این ولسوالی نفوذ داشته و سعی کرده اند این ولسوالی را از کنترل دولت خارج کنند.

غزنی یکی از ولایت‌های است که نیروهای مسلح دولت در آن حضور گسترده داشته و نیروهای دولتی همواره با آنان درگیر بوده و چندی پیش این ولایت در پی یک حمله سازمان یافته دچار خسارات جانی و مالی فروان شد.

 خبرگزاری افق

مطالب مرتبط