تجلیل متفاوت از روزجهانی صلح در شهر مزارشریف

تجلیل متفاوت از روز جهانی صلح توسط نهادهای مدنی بلخ؛ بایسکیل سواری، نمایشگاه عکس، رسامی، خطاطی و نقاشی، نمایش فلم و اجراء برنامه‌های تیاتر، مسابقه سوال و جواب، گیتار نوازی و بالاخره درد دل کسانی که در راستای صلح فعالیت کردند، از جمله برنامه‌های تجلل از روز جهانی صلح بود.

این برنامه از طرف نهادهای مدنی چون مدیوتیک یا خانه رسانه ی بلخ، Casdo یا موسسه نهادهای مدنی برای صلح پایدار، شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر، نهاد فرهنگی ipso، بنیاد کودک، IMG_1175اتحادیه سینماگران بلخ و دیگر نهادها تجلیل گردید.

این همایش با تفاوت از دیگر محافل و مجالس در اجندای آن سخنرانی‌ها و صحبت‌ها درج نشده بود، و به طور آزاد به هر کسی فرصت داده می‌شد تا کارکرد خود را در راستای آوردن صلح بازگو کند، قادر مصباح یک تن از فعالان مدنی در بلخ از راه اندازی مسابقات درسی و مبارزه به‌خاطر از بین بردن کشت کوکنار را از کارکردش در راستای آوردن صلح یاد کرد. مهدی نیازی نقاش و مسوول ایپسو از راه اندازی نمایشگاه‌های نقاشی، بصیر صمدی خبرنگار از ساخت گزارش‌های صلح آمیز، آزیتا جویا از راه اندازی نمایشگاه‌های عکس و آموزش دختران، و چندین تن دیگر از کارکردهایشان در راستای آوردن صلح یاد کردند.

مسئولان برگزاری این همایش معتقد هستند که روز جهانی صلح بهترین و خوبترین روزی برای انگیزه دادن برای مردم در رابطه به صلح می‌باشد تا آنان خود برای آوردن صلح ثبات در کشور تلاش کنند و نگذارند که تنها دولت در پی صلح باشند.

صابر نقشبندی مسوول مدیوتیک بلخ و هماهنگ کننده این برنامه امیدوار است تا صلح سرتاسری در افغانستان حاکم گردد، وی افزود: «نهادهای مدنی و مردم افغانستان در کل در تلاش‌اند تا صلح در افغانستان هر چه زودتر هموار گردد و زمینه پیشرفت به مردم فراهم گردد.»

در عین شماری از فعالان نهادهای جامعه مدنی که در این مراسم شرکت کرده‌اند، می‌گویند: مبارزه با فساد اداری و مالی، جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور داخلی، تامین امنیت، حکومتداری خوب و نیز سهیم شدن مردم در حکومت سبب می‌گردد تا صلح و ثبات دایمی در کشور پایدار شود.

آنان تاکید کردند به هر پیمانه که عدالت در اجتماع تامین گردد و نیز مشکلات اقتصادی و امنیتی در کشور از میان برداشته شود به همان اندازه صلح پایدار در افغانستان تقویت می‌گردد.

در ۱۲ سال گذشته شعارهای زیادی برای تحقق صلح و ثبات دایمی در کشور از طرف دولت‌مردان سر داده می‌شد و برای اوردن صلح یک شورای بنام شورای عالی صلح نیز ایجاد گردید اما دیده می‌شود که تاهنوز صلح پایدار در کشور بوجود نیامده است.

از روز جهانی صلح در حالی در شهر مزارشریف تجلیل شد که همزمان با این همایش یک رویداد تاریخی بزرگ دیگر در کشور یعنی امضای توافق‌نامه ایجاد حکومت وحدت ملی و اعلان نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است.

شرکت کنندگان این مراسم از حکومت جدید می‌خواهند که برای اوردن صلح و ثبات دایمی در کشور از هیچ گونه تلاش دریغ نکرده و برای تامین این پدید که نیاز هر افغانستانی می‌باشد اقدامات جدی را انجام دهند.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط