کاهش توریست‌های داخلی و خارجی به بامیان

شهرت و آوازه جهانی ولایت بامیان به دلیل داشتن آبده های مهم تاریخی ، طبیعت زیبا و امنیت خوب تا پنج سال پیش پای هزاران گردشگر خارجی و داخلی را همه ساله برای بازدید این داشته های فرهنگی به این ولایت باستانی می کشاند.

اما اکنون مقام های محلی بامیان از کاهش قابل ملاحظه توریست های داخلی و خارجی سخن گفته و این کاهش را با طولانی شدن روند انتخابات ریاست جمهوری و شدت گرفتن ناامنی در مسیر راه های115285_839 منتهی به این ولایت مرتبیط میدانند.

مقام ها میگویند کاهش میزان حضور گردشگران به این ولایت هم بالای در آمد اداره محلی و هم بالای عواید مردم تاثیر گذاشته است.

کبیر دادرس رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان میگوید در کنار طولانی شدن پروسه انتخابات، ناامنی در مسیر را های منتهی به بامیان نیز بالای کاهش توریست ها در بامیان تاثیر داشته است.

وی افزود” در سال جاری تعداد گردشگران کاهش پیدا کرده که دلایل مختلف متیواند داشته باشد یکی از این دلایل موضوع انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود، موضوع دیگر دو مسیر که به بامیان منهی میشود برای توریست ها ناامن است، توریست های داخلی که علاقه مند بامیان هستند نمی توانند از مسیر دره غوربند ولایت پروان و ولایت میدان وردک به بامیان سفر نمایند”.

وی میگوید از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون بیشتر از 2300 توریست داخلی و خارجی از ساحات باستانی بامیان بازدید کرده که به تناسب سال گذشته کاهش قابل ملاحظه را نشان میدهد.

بگفته آقای دادرس” در جریان امسال حدود دو هزار سیاحین داخلی و بیشتر از صد نفر خارجی از آبده های تاریخی بازدید کرده اند”

با این حال آصف مبلغ معاون والی بامیان از سهل انگاری مسولان ولایات میدان ودرک و پروان در تامین امنیت راه های منتهی به بامیان انتقاد نموده میگوید گزارش ناامنی شاه راه بامیان –کابل از مسیر این ولایات را بار ها به شواری امنیت ملی گزارش داده اند.

آقای مبلغ میگوید” مشکلات ناامنی راه های مواصلاتی بامیان را چندین بار به شورای امنیت ملی گزارش دادیم و خواهان اقدامات جدی از سوی ادارات زیربط شدیم که طبعا ولایات که در این مسیر قرار دارند آنها هم مسولیت دارند”.

با آنکه ولایت بامیان به دلیل داشتن جاذبه های توریستی و ساحات تاریخی به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان همکاری های منطقوی جنوب آسیا یا سارک در سال 2015 میلادی معرفی شده اما اینکه در مدت باقی مانده به برگذاری جشنواره معرفی پایتخت فرهنگی وضعیت امنیتی راه های بامیان تغیر خواهد کرد یانه؟ با گذشت زمان روشن میگردد.

 خبرگزرای افق

مطالب مرتبط