پروژه تاپی در هرات افتتاح شد؛ غنی: با هیچ کشوری دشمنی نداریم

پروژه تاپی امروز با حضور روسای جمهوری افغانستان، ترکمنستان، نخست وزیر پاکستان و وزیر دولت هند در امور خارجی در ولایت هرات افتتاح شد.

blank
در این مراسم، شماری از مقام‌های بلند پایه کشورهای عضو تاپی و شماری از مقام‌های کشورهای دیگر حضور داشتند.
رییس‌جمهور محمد اشرف غنی، در مراسم افتتاحیه پروژه تاپی گفت که پیام افغانستان صلح منطقه‌ای هست.
آقای غنی همزمان با افتتاح این پروژه‌ها بر ضرورت همگرایی منطقه‌ای در میان کشورهای دینفع پروژه تاپی تاکید کرده است. او گفت: «پیام ما، پیام همکاری منطقه‌ای هست». او تصریح کرد که افغانستان با هیچ کشور دشمنی ندارد و می خواهد محور همکاری های منطقه‌ای باشد.
رییس جمهور به جایگاه اقتصادی و سیاسی هرات نیز اشاره می‌کند. او افزود که هرات چهار راه آسیا بوده و در آینده به چهار راه آسیا مبدل خواهد شد.
او هم چنین از کشورهای همسایه خواست که در راستای تامین امنیت در افغانستان تلاش کنند و یک افغانستان با ثبات به نفع همه کشورهای منطقه هست.
رییس جمهور تصریح کرد که همکاری اقتصادی در آسیا فقر را به ثروت مبدل خواهد ساخت و باید کشورهای منطقه برای گسترش همکاری های منطقه ای تلاش کنند.
با در نظر داشت این که پروژه تاپی از مسیر به شدت ناامن از غرب و جنوب کشور که مخالفان مسلح حضور فعال دارند می گذرد رییس‌جمهور از ساکنان این مناطق می خواهد که در راستای تامین امنیت پروژه های تاپی و تاپ همکاری کنند.
آقای غنی گفت: « پروژه انتقال برق از ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان باعث میشود دو حوزه عظیم اقتصادی افغانستان را میان ولایت های هرات، قندهارایجاد کند.
فرد نخست حکومت وحدت ملی هم چنین بر ضرورت توسعه خط آهن در کشور تاکید کرده است و امیدوار هست که خط آهن هرات – تورغندی زمینه و صل آسیایی جنوبی و مرکزی را فراهم سازد.
او هم چنین گفت: «بندر آقینه به زودترین فرصت به خط آهن وصل میشود».
در همین حال، رییس جمهور ترکمنستان بر اهمیت افغانستان در راستای ترانزیت انرژی به کشورهای جنوب آسیا تاکید کرده است.
قربان قلی بردی محمدوف، رییس‌جمهور ترکمنستان گفت که تاپی دهلیز منطقه‌ای از تاریخ مشترک همکاری‌های انرژی و اقتصادی را میان کشورهای آسیای مرکزی و جنوب آسیا رقم خواهد زد.
او راه اندازی پروژه های تاپی و تاپ، را آغازی بر اجرای پروژه های دیگر انرژی میان کشورهای آسیایی میانه و جنوب آسیا خواند.
رییس‌جمهور ترکمنستان هم چنین ابراز امیدواری کرده است که با آغاز پروژ‌های تاپی و تاپ، امنیت در افغانستان تامین شود.
او هم چنین بر گسترش همکاری‌های بازرگانی، سیاسی و اقتصادی میان افغانستان و ترکمنستان تاکید کرده است.
با این حال، نخست وزیر پاکستان یک بار دیگر، صلح در افغانستان را به نفع این کشور می‌داند.
شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر این کشور گفت: « به جز افغانستان همکار خوبی در سطح منطقه نخواهید داشت و ما در راستای تامین صلح در افغانستان کمک می‌کنیم».

blank

وزیر دولت هند در امور خارجی در مراسم تاپی در هرات، صلح و امنیت را در منطقه لازم و ملزوم یک دیگر دانست.
او تاکید کرد که هند بزرگترین وارد کننده برق در جهان می‌باشد و ترکمنستان یکی از گزینه های برای وارد کردن انرژی شمرده می‌شود.
از طریق پروژه تاپی، گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند انتقال داده می‌شود. افغانستان سالانه از رهگذر ترانزیت گاز به این دو کشور، بالغ بر ۴۰۰ میلیون دالر عاید به دست خواهد آورد.

مطالب مرتبط