طالبان پشتیبانی خود را از آغاز کار عملی پروژه تاپی اعلام کرد

گروه طالبان اعلام کرد که پروژه تاپی را زیربنای مهم اقتصادی افغانستان می‌داند و  در مناطق تحت کنترل خود، امنیت این پروژه را تأمین می‌کند.

blankقاری محمد یوسف، سخنگوی طالبان با نشر خبرنامه گفته است که از تطبیق پروژه تاپی حمایت می‌کنیم و در مناطق تحت کنترل خود، برای اعمار لوله این پروژه امنیت را تأمین خواهیم کرد.

به گفته او، وصل لوله گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند، ابتکار طالبان بوده است.

این درحالی است که کار عملی پروژۀ لوله گاز تاپی امروز با حضور مقام‌های ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در هرات آغاز شد.

طالبان گفته است که افتتاح کار عملی این پروژه را یک نویدی خوب برای افغان‌ها می‌داند و در ساحات تحت کنترل خود برای عملی شدن پروژه مذکور، همکاری می‌کند.

در اعلامیه طالبان آمده است، ترکمنستان، پاکستان و هند قبل از آغاز کار عملی پروژه تاپی، ضمانت‌های بین‌المللی را برای تخریب نکردن این پروژه بگیرند.

تاپی بزرگترین پروژه اقتصادی افغانستان، پاکستان، هند و ترکمنستان است که از طریق آن، گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند انتقال داده می‌شود.

طول این پایپ‌لاین ۱۷۳۵ کیلومتر است که بعد از گذر از ۱۴۷ کیلومتر در خاک ترکمنستان، وارد افغانستان و با عبور از این کشور وارد پاکستان و هند می‌شود.

مطالب مرتبط