اختتامیه پروژه تاپی در ترکمنستان با حضور اشرف غنی برگزار شد

blankمراسم اختتامیه نصب پایپ لاین گاز تاپی در کشور ترکمنستان، با حضور مقام‌های ارشد کشورهای ذینفع این پروژه امروز برگزار شد.
رییس‌جمهور غنی گفت: « امروز آسیای جنوبی به شمال و آسیای مرکزی به سوی جنوب می بیند و افغانستان نقطۀ وصل می باشد».
کار عملی پروژه تاپی، با حضور روسای جمهوری و مقام‌های ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در ولایت هرات آغاز می شود.
واژه تاپی از حروف نخست نام لاتین کشورهای شامل این طرح بزرگ اقتصادی گرفته شده است.
از طریق پروژه تاپی، گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند انتقال داده می‌شود. افغانستان سالانه از رهگذر ترانزیت گاز به این دو کشور، بالغ بر ۴۰۰ میلیون دالر عاید به دست خواهد آورد.
پایپ لاین تاپی از میدان گاز گالکینیش در ترکمنستان آغاز و با عبور از بزرگ‌راه هرات – قندهار به کویته، ملتان پاکستان و سپس به شهر فازیلکا هند خواهد رسید.
رییس جمهور غنی تاکید کرد که افغانستان با بهره گیری از پروژه تاپی به دهلیز انکشافی در منطقه مبدل خواهد شد.
او گفت: « از اینکه پروژۀ تاپی را به کوریدور و یک بستۀ بزرگ پروژه‌ها بدل کردید، تشکر می‌کنم، این یک پروژه نیست بلکه یک کوریدور (دهلیز) انکشافی است».
سهم افغانستان از پروژه تاپی طی سه دوره زمانی ۱۰ ساله به ۳ میلیارد مکعب گاز مایع می‌رسد. این مقدار انرژی تا میزانی دسترسی شهروندان کشور را به انرژی گازی مرفوع خواهد ساخت.
آقای غنی تاکید کرد که افغانستان در تلاش وصل کشورهای آسیای جنوبی و آسیایه مرکزی دارد و باید در این بخش تلاش صورت گیرد.
آقای غنی هم چنین در این مراسم، بر مبارزه با فقر، افراطیت و بیکاری  تاکید ورزید.

هزینه تمدید پاین لاین تاپی در حدود ۷ و نیم میلیارد دالر بر آورد شده است و حدود ۱۵ میلیارد دالر دیگر نیز در این پروژه سرمایه گذاری خواهد شد.
در مسیر تاپی، ۱۲ پمپ فشار گاز نصب می‌شود که به ارزش یک میلیارد دالر پنج پایه این پمپ‌ها در داخل افغانستان می‌باشد.
تاپ، یکی دیگر از پروژه‌های مهم اقتصادی به دولت‌های ترکمنستان، افغانستان و پاکستان شمرده می‌شود. از طریق خط انتقال ۵۰۰ کیلو ولت، برق ترکمنستان از جغرافیایی افغانستان به پاکستان انتقال داده‌ می‌شود.
مقام‌های محلی هرات به خبرگزاری افق، گفتند که سالانه حکومت از درک ترانزیت برق به پاکستان، در حدود ۲۰۰ میلیون دالر عاید به دست خواهد آورد.
مقام‌های افغان به برآیند پروژه‌های‌ تاپی و تاپ خوشبین هستند، چرا که به دلیل نیاز مبرم پاکستان به انرژی گازی و برقی، اسلام آباد به عناصر نیابتی خود در پوشش طالبان گوشزد کند که مانع عملی سازی این پروژه نشوند.
در مقطع کنونی، کشور ترکمنستان، دریچه‌ی مناسب برای تامین انرژی برقی و گازی پاکستان شمرده می‌شود.
هم مرز بودن هرات با کشور ترکمنستان و افتتاح پروژه‌های تاپی، تاپ، فایبر نوری و خط آهن، زمینه را برای تاثیر گذاری بیشتر هرات، به‌عنوان قطب اقتصادی افغانستان بیش از هر زمانی به گفته‌ی، سعد خطیبی رییس‌ اتاق‌های تجارت و صنایع هرات مهیا خواهد ساخت.
خط آهن هرات – تورغندی؛ کلیدی برای وصل
افتتاح خط آهن هرات – تورغندی، از اهمیت اقتصادی بالای در نزد حکومت برخوردار هست. از طریق این خط آهن، افغانستان به کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و سپس به اروپا وصل خواهد شد. از سویی هم، این خط آهن در صورت امتداد به طرف شمال افغانستان، به کشورهای مشترک المنافع در آسیای میانه وصل خواهد شد.
در صورتی که حکومت افغانستان در امتداد پاین لاین تاپی، خط آهن تورغندی – هرات را امتداد دهد، این خط آهن به کشورهای آسیای جنوبی وصل خواهد شد.
آگاهان اقتصادی معتقدند که حکومت افغانستان با سرمایه گذاری روی ساخت خط آهن، خواهد توانست که افغانستان را به کانون تجارت و ترانزیت منطقه در آینده مبدل سازد.
ناامنی در مسیر تاپی و تاپ
هم اکنون جدی‌ترین مشکل سد راه عملی سازی پروژه‌های تاپی و تاپ ناامنی فزاینده در حوزه غرب و جنوب کشور شمرده می‌شود. تاپی از مسیر به شدت ناامن از این دو حوزه می‌گذرد. حضور طالبان در این منطقه گسترده گفته می‌شود.
مقام‌های افغان پیشتر گفته بودند که به دلیل نگرانی از تهدیدات بلند امنیتی، پایب لاین گاز تاپی در مسیر افغانستان از زیر زمین خواهد گذشت.
همزمان با افتتاح پروژه تاپی، نمایشگاه فرهنگی و هنری در ترکمنستان برگزار شده است. در این نمایشگاه مشترک، گوشه‌های فرهنگ افغانی در قالب آثار هنری و صنایع دستی به نمایش گذاشته می شود.
آریا رئوفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات در صحبت با خبرگزاری افق، گفت که افزون بر نمایشگاه مشترک در ترکمنستان، یک نمایشگاه دیگر امروز در هرات برگزار می‌شود. در این نمایشگاه نیز آثار هنری و فرهنگی کشور به نمایش گذاشته خواهد شد.

مطالب مرتبط