پروژه تاپی؛ رئیس جمهور غنی به هرات رفت

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور به‌خاطر افتتاح پروژه تاپی عصر امروز وارد ولایت هرات شده است.

blankبر بنیاد خبرنامه‌ی ارگ ریاست جمهوری، آقای غنی به خاطر افتتاح پروژه‌های تاپی، تاپ، فایبر نوری و خظ آهن هرات – تورغندی عصر امروز وارد ولایت هرات شده است.

قرار است که فردا این پروژه‌ها با حضور روسای جمهوری، افغانستان و ترکمنستان، نخست وزیر پاکستان و وزیر دولت هند در امور خارجی افتتاح شود.

فردا مقام‌های بلند رتبه این چهار کشور، در منطقه «سلیم چشمه» پروژه تاپی را افتتاح می‌کنند. در همین حال، مراد علی مراد، معین ارشد امنیتی وزارت داخله به خبرگزاری افق گفت که نیروهای امنیتی تدابیر شدید امنیتی برای مراسم افتتاحیه پروژه تاپی گرفته‌اند.

او تعهد سپرده است که نیروهای دولتی به مخالفان مسلح اجازه برهم زدن امنیت مراسم افتتاحیه پروژه تاپی را نخواهند داد. پروژه تاپی، سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند انتقال می‌دهد.

مقام‌های افغان می‌گویند، افغانستان از رهگذر ترانزیت گاز به کشورهای پاکستان و هند، سالانه بالغ بر  ۴۰۰ میلیون دالر عاید بدست خواهد آورد. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به خبرگزاری افق، گفت که نزدیک به ۱۴ هزار نفر در این بخش استخدام خواهند شد.

مقام‌های افغان می‌گویند که در مدت زمان اجرای تاپی که حدوداً ۳۰ سال زمان می‌برد، افغانستان در ۱۰ سال اول، دوم و سوم به ترتیب، ۵۰۰ میلیون، یک میلیارد و یک و نیم میلیارد متر مکعب گاز استفاده خواهد کرد.

شماری از کارشناسان اقتصادی بدین باور هستند که با عملی سازی پروژه تاپی، افغانستان به کانون ترانزیت انرژی میان آسیای میانه و جنوبی مبدل خواهد شد.

احمدسعید عظیمیان، آگاه اقتصادی به خبرگزاری افق گفت: «تاپی بهترین فرصت اقتصادی برای افغانستان است، تا به عنوان چهاراهی اقتصادی در آسیای میانه و جنوبی عمل کند.»

فردا جمعه، افزون بر افتتاح پروژه تاپی، پروژه‌های تاپ، فایبر نوری و خط آهن تورغندی نیز افتتاح می‌شود. پروژه تاپ، برق ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد. مقام‌های محلی هرات به افق گفتند که سالانه ۲۰۰ میلیون دالر عاید از ترانزیت برق به پاکستان به حساب حکومت واریز می‌شود.

مطالب مرتبط